har windows i datorn nu, kan jag koppla ut windows hårddisken ur datorn och installera ubuntu på min andra hårddisk som sitter i datorn? skapas då en grub automatiskt så ja sedan kan koppla in windows hårddisken och göra en ändring i gruben så man även kan logga in på windows hårddisken efter?
eller måste alla hårddiskarna sitta i datorn när linux skall installeras så den kanske känner av att de andra hårddiskarna innehåller ett windows?
//tack på förhand ha en god helg nu drar jag till landet - värmland
angående en ny ubuntu installation
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
SV: angående en ny ubuntu installation
Varför ska du dra ur Windows hårddisken över huvudtaget?
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Del av Core apps Dev
-
Daniel Holm skrev: Varför ska du dra ur Windows hårddisken över huvudtaget?
sist ja inte gjorde det så pajjade linux windows xp fastän ja la linux i en annan partition och gruben funkade inte som den skulle :S
vart kan man se vad linux kallar en ntfs windows hårddisk ? hur man ser om windows disken får beteckningen hd2,0 eller nått sånt värde
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Det låter mycket konstigt att Linux skulle pajja något sådant. Låt den sitta i säger jag. Installera och montera allt via guiden, precis som du vill h adet. Och låt Grub sköta sig 

Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Del av Core apps Dev
Jag gjorde precis så.
Ryckte ut WinXp disken och installerade Linux på den andra, sen tillbaka med Winxp disken igen.
På detta sätt slipper man helt att välja operativ varje gång man startar, min startar default upp winxp, vill jag starta Ubuntu så trycker jag bara F12 i vid bios boot och väljer linux disken.
Vilken man vill skall starta som default går även att välja.
Ryckte ut WinXp disken och installerade Linux på den andra, sen tillbaka med Winxp disken igen.
På detta sätt slipper man helt att välja operativ varje gång man startar, min startar default upp winxp, vill jag starta Ubuntu så trycker jag bara F12 i vid bios boot och väljer linux disken.
Vilken man vill skall starta som default går även att välja.