Några frågor innan installation.

peixe

Några frågor innan installation.

Inlägg av peixe »

Hejsan jag har bara några snabba frågor jag vill ha svar på! =)

1. Jag har en bärbar HP Pavilion dv6000, finns det nån anledning att Ubuntu inte skulle fungera på den, eller borde det gå?
2. Måste jag installera drivrutiner för grafikkort även fast det är integrerat i datorns moderkort för att kunna köra tex Beryl?
3. Om jag ska installera Beryl, måste jag först installera xgl eller nåt? Eller följer det med Feisty?

Tackar på förhand!
Användarvisningsbild
Galgalid

SV: Några frågor innan installation.

Inlägg av Galgalid »

1: Ja, det borde gå. Ubuntu är ett OS precis som Windows. Datorer görs för att fungera oberoende av vilket operativsystem man kör.

2: nej, det måste du inte..annars är det enkelt att fixa drivrutiner. VIlken sorts grafikkort har du?
Jag hade också intengrerat grafikkort förrut, och jag behövde inte installera något extra för att Beryl skulle fungera. Installerade Ubuntu, och efter det Beryl sen var det klart :)

3: Det du behöver för att köra Beryl följer med från start(iallafall för mig)

Vill du ha hjälp med att få igång Beryl när du har installerat så prata med mig ;)
peixe

Inlägg av peixe »

Okej! Tackar för svaren! :) Då blir det att säga adjö till Windows och hälsa Ubuntu välkommen!  ;D Okej då vet jag att jag kan prata med dig om det krånglar  :D
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

Gött ^^Välkommen till Ubuntus underbara värld ;D
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

1. med viss hårdvara kan det krångla. 2. beror helt på vad det är för tillverkare av kortet. 3. AIGLX är inkluderat och aktiverat som standard. allt du behöver då att fungera är grafikkortet
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"