Nytt Socket A moderkort, tips

jackuess

Inlägg av jackuess »

Det har visat sig att mitt gamla Epox kort har inget vidare stöd för serial ATA i Linux. Är inte riktigt mogen för en rejäl uppdatering än, utan tänker snåla och endast köpa ett nytt moderkort. Så nu undrar jag om ni skulle kunna tipsa om något moderkort för Socket A/Athon XP som funkar bra med Ubuntu och SATA. Om det dessutom är billigt gör det ingenting ;).
Belsebub
Kontakt:

Inlägg av Belsebub »

är du bara intresserad av sata så bör du nog köpa dig ett kontrollerkort istället för nytt moderkort. Socket A börjar bli riktigt svåra att få tag på nya.

EDIT:
kommer troligen också att skaffa sata på min athlonburk som saknar detta på moderkortet..
det jag tänkt mig är ett sata-kontrollerkort samt två ~300 GB hårddiskar som kör raid 0.

det dröjer nog ett tag innan jag fått igång detta men kan isf rapportera om hur det gick.
jackuess

Inlägg av jackuess »

Tack för svaret! Blev i slutändan så att jag köpte ett nytt Socket 939 moderkort istället, med en ny Athlon processor. Har inte fått igång det än för mitt 7 år gamla nätagg hänger tydligen inte med längre, så det får bli ett nytt sådant också.
Att det är svårt att få tag på nya Socket A moderkort vet jag inte riktigt om jag håller med om dock. En sökning på Pricerunner ger 28 träffar, om man begränsar sig till moderkort med Socket A och SATA. Att sen få reda på om något av dessa moderkort fungerar i Linux/Ubuntu är därremot svårare.
ubuntero

Inlägg av ubuntero »

jag vill köpa din gammla moderkort! :)
Next time you think you're perfect,
try walking on water.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"