Installation av Ubuntu 6.10

polymorphic

Installation av Ubuntu 6.10

Inlägg av polymorphic »

Hej , Jag skulle prova Ubuntu hade jag tänkt och drog hem 7.04 men jag fick problem med bootningen då nåt felmeddelande löd ''failed to set xfermode'' , googlade runt lite och läste att man kunde lägga in version 6.10 och sen uppgradera till senaste versionen så skulle allt lösa sig.

Nu har jag bränt ut 6.10 och kör LiveCD'n

Jag har 4 diskar som jag delat upp i olika partitioner, men är rädd att ubuntu förstör nåt på dom partitioner jag ej tänkt ha till ubuntu.

På disken jag tänkt installera finns även Windows XP (Har tänkt köra dual-boot), sen har jag delat upp 2 partitioner på den disken där jag tänkt reservera ubuntu på ena av dom.

Skickar med skärmdumpar, för jag blir så osäker hur jag ska göra i monteringspunkter osv  :-[

Första bilden visar var jag tänkt installera Ubuntu (Den rutan jag målat i rött)
[img width=800 height=648]http://rappo.gtagaming.com/upload/files ... 883378.png[/img]

Men vad ska man göra här ? Fattar ingenting

[img width=800 height=665]http://rappo.gtagaming.com/upload/files ... 883392.png[/img]
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

SV: Installation av Ubuntu 6.10

Inlägg av Bossieman »

Ser ut som om du har 4 fysiska hårddiskar och en herrans massa partitioner :)  :P

Av det jag ser här hade jag gjort följande

/media/sda1 som är Windows hade jag mountat i /Windows dvs byt ut texten /Media/sda1 mot /Windows. Vad detta innebär är att du efter installationen av Ubuntu och du kör det så kommer det finnas en mapp som heter Windows i din rootkatalog som kommer innehålla Windows

/media/sdb1 vet jag inte vad den är mer än att den är stor. Ge den ett namn som passar, kanske /Filmer eller /Musik.

/media/sda6 samma sak där, mounta den i t.ex. /Musik eller /Bilder eller vad du nu vill

Du ser principen här?

När det gäller /dev/sda5 så hade jag delat upp den i följande:

1 partition med storleken 10 GiB och monterat den som /
1 partition men storleken 0.5-1 GiB och satt den som linux-swap
1 partition med resten som /home
* Detta meddelande har granskats av FRA *
polymorphic

Inlägg av polymorphic »

Hehe , Joo jag börjar förstå principen nu med dom namn man ska tilldela respektive partition, men nu har ytterligare problem uppstått. Tycker den där Partitionshanteraren inte är så användarvänlig för mig iaf

Partitionen som jag tänkt reservera åt Ubuntu (sda5) på 31,59GiB partitonerade jag ytterligare i partiton magic (windows) , Tänkte att det skulle bli enklare göra allt klart det där man är van att arbeta, Och sen tilldela resp. partiton till vad dom är ämnade till.

Så dom 'Nya partitionerna' jag har till det operativet är

sda5 (11,1GB) ( \ )
sda6 (2GB) (swap)
sda7 (18GB) (\home)

Så när jag väljer i förbered monteringspunkter så väljer jag i rull-listan nere vilket som ska höra vars, men får felmeddelande ''Inget rotfilsystem''  ???

Dom övriga har jag döpt till det dom heter i windows.
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

polymorphic skrev: Hehe , Joo jag börjar förstå principen nu med dom namn man ska tilldela respektive partition, men nu har ytterligare problem uppstått. Tycker den där Partitionshanteraren inte är så användarvänlig för mig iaf

Partitionen som jag tänkt reservera åt Ubuntu (sda5) på 31,59GiB partitonerade jag ytterligare i partiton magic (windows) , Tänkte att det skulle bli enklare göra allt klart det där man är van att arbeta, Och sen tilldela resp. partiton till vad dom är ämnade till.

Så dom 'Nya partitionerna' jag har till det operativet är

sda5 (11,1GB) ( \ )
sda6 (2GB) (swap)
sda7 (18GB) (\home)

Så när jag väljer i förbered monteringspunkter så väljer jag i rull-listan nere vilket som ska höra vars, men får felmeddelande ''Inget rotfilsystem''  ???

Dom övriga har jag döpt till det dom heter i windows.
Det är för att du monterar som \  istället för det korrekta /, samma med \home, det ska vara /home
polymorphic

Inlägg av polymorphic »

Det måste vara nåt annat som spökar  ;D Blir inte klok på detta

[img width=772 height=593]http://i15.tinypic.com/506i5x5.png[/img]

Har använt mig av rull-listerna till dom jag ämnat åt Ubuntu , 11GB = / , 2GB till swap & 19GB till /home

Windowspartitionen ligger på samma disk (sda1) (20GB)

Får fortfarande ''Inget rotfilsystem'' , Har provat bocka i 'formatera om?' för att se om det skulle göra nån skillnad, men det är samma visa :)

Vad är fel?
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

/ måste vara Primary (tror jag  :-\ )
polymorphic

Inlägg av polymorphic »

Då får jag organisera om i min 'lilla' partitionshärva :D

Ska rensa bort dom extra partitioner jag gjort i Partition Magic & Göra om en annan primary-disk till det ändamålet & prova igen :)
polymorphic

Inlägg av polymorphic »

Sådär ja, Då hade man fixat till så att en primärdisk fanns tillgänglig, men fungerar det ? nää :D

Verkar vara så att Ubuntu är riktigt begränsat när det gäller installationsvalmöjligheter. Får köra vidare på WindowsXP.

[img width=772 height=593]http://i13.tinypic.com/4uv1mro.png[/img]
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

polymorphic skrev: Sådär ja, Då hade man fixat till så att en primärdisk fanns tillgänglig, men fungerar det ? nää :D

Verkar vara så att Ubuntu är riktigt begränsat när det gäller installationsvalmöjligheter. Får köra vidare på WindowsXP.

[img width=772 height=593]http://i13.tinypic.com/4uv1mro.png[/img]
Illa, verkligen.
polymorphic

Inlägg av polymorphic »

Tänkte att jag skulle prova igen, så denna gång så tog jag bort partitionerna jag skapat i Partition Magic och gjorde om dom i gparted, nu gick installationen igång och allt blev bra utom en sak :D

den gjorde ingen boot-meny, så det datorn gör jag startar om den är att den startar windows

;D

Kan man göra en bootmeny i efterhand så att även Ubuntu kan hittas?. Vill ju egentligen inte bara köra Live-CDn
Senast redigerad av 1 polymorphic, redigerad totalt 24 gånger.
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

polymorphic skrev: Tänkte att jag skulle prova igen, så denna gång så tog jag bort partitionerna jag skapat i Partition Magic och gjorde om dom i gparted, nu gick installationen igång och allt blev bra utom en sak :D

den gjorde ingen boot-meny, så det datorn gör jag startar om den är att den startar windows

;D

Kan man göra en bootmeny i efterhand så att även Ubuntu kan hittas?. Vill ju egentligen inte bara köra Live-CDn
Ja, du kan ominstallera GRUB. Finns massor om detta på forumet.
Användarvisningsbild
Hrodvitner
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Hrodvitner »

"inget rotfilsystem" är tydligen en bugg i Edgy. Jag har samma problem när jag ska installera Edgy från live-cd.

I denna tråden diskuteras problemet:
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,4362.0.html

Här är instruktionen:

You can also quickly get around the "no root file system" error by changing the validation.py file.

When running the liveCD, but prior to installation:

sudo gedit /usr/lib/ubiquity/ubiquity/validation.py

go to the end of the file, and edit the line that says

if not root: result.add(MOUNTPOINT_NOROOT)

Change to:

if not root: pass

Make sure you leave the indentation in before the word "pass". Save the file, close it, and then you can run the installer.

Now, when you run the installer, it won't check for a "/" directory, so make sure you have one!
Laptop: Fujitsu-Siemens Amilo Xi1546
CPU: Core2duo 1,83GHz
Skärm: 17" widescreen 1440*900 (TFT)
Ram: 2048 DDR2
Grafikkort: Ati Mobility Radeon X1800 256MB
Ljudkort: Intel HDA (inbyggt)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"