Här kommer min lilla historia om hur jag försökt få Ubuntu Fiesty 7.04 installerat. Jag hoppas det får ett lyckligt slut.
Brände först en Fiesty Nordic rel. 7.04-skiva i Vista, dock brände Vista ISO-filen som en fil bara. Så jag öppnade den i deamontools och brände en ny gång och denna gång brände den in skivan som den skulle, fast den gick inte att autostarta. Okej, Vista kan tydligen inte bränna ISO-filer så jag drog hem ett program som kunde och nu gick det att boota från min skiva.
Laptop 1: Fick problem att starta X (grafiskt gränssnitt)
Laptop 2: Också en HP-dator men en billigare variant, inga problem där förutom att trådlösa NIC:et inte fungerade. Skivan verkar alltså fungera.
Laptop 3: Samma problem som vid Laptop 1.
Någon på IRC-kanalen ansåg att det kunde vara fel på Nordic release och tyckte jag skulle försöka med den officiella releasen. Ingen skillnad överhuvudtaget. Någon ger mig rådet att installera med alternativ-skivan och installera textbaserat. Så jag försöker med detta på Laptop3. Allting verkar fungera riktigt bra, den börjar installera program och allting och när den precis är klar så stänger sig datorn bara av sig. Försökte två gånger, samma resultat båda gångerna. Slängde in en Ubuntu Edgy 6.10 Live-skiva. Ubuntu kickar igång, Ubuntu går att installera. Jag kör Ubuntu!
Dags att uppdatera Edgy till Feisty.
Det går inte, får “Authentication failed” -problem. Kan däremot uppdatera alla programuppdateringar utan problem, och snabbt går det också. Ligger minst på 800 KB/s. Hittar den här artikeln.
http://www.ubuntugeek.com/upgrade-ubunt ... awn-2.html
Skriver in “gpg” och sen verkar det gå att installera. Förutom att det går fruktandsvärt segt. De nio första filerna av 15st går i ett kick, sen sitter den still där länge. Men det går framåt, men sakta. När jag kommit till paket 16 av 32st ger jag upp och startar om datorn.
Försöker mig på att göra det via terminalen. Ändrar min sources.list och kör kommandot "sudo apt-get update". Allt går bra förutom att min dator inte kan kontakta "se.archive.ubuntu.com" så jag avbryter där och fortsätter guiden. Allting fungerar väldigt smidigt, och undan går det. Snart är den klar och vill starta om, vilket jag gör. Hamnar i Ubuntu Edgy 6.10. Var inte riktigt vad jag tänkt mig.
Någon som har en idé?
Någon som kan posta en komplett sources.list som går till amerikanska fungerande servrar så kanske det fungerar bättre? Känns som skon kan klämma där just nu. Själv håller jag på att boka in en tid till mentalsjukhus just nu

Fråga om det är något ska jag försöka besvara bäst jag kan, hållt på i tre dagar nu och använt 6-cd skivor och flipprat och haft mig så man glömmer lätt viktiga detaljer när man ska återge problemet.