Valet 2006

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Joker
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Valet 2006

Inlägg av Joker »

[quote="Adam4444"][quote="Joker"]Slopa den här tråden !

Ubuntu har inget med valet att göra, och valet ska inte diskuteras här. Fri programvara är ett sätt att utveckla programvara på, och inget annat.

//Jonas[/quote]
Tråden ligger ju i Ordet är fritt betyder inte det att man får snacka om vad som helst (inom vissa gränser så klart)?[/quote]
Ok, jag ger mig. Prata på .....::cool:

//Jonas
Användarvisningsbild
Retardedpope

Valet 2006

Inlägg av Retardedpope »

[quote="dacovale"]Forumet är oxå en plats för människor att träffas på, och forumet heter "Ordet är fritt".

Personligen känner jag att det inte går att rösta på nåt annat än höger, helt enkelt eftersom demokratin inte överlever att samma parti sitter så länge som sossarna har gjort. Spelar ingen roll vad deras politik är, så länge den inte är fullständigt åt pepparn.
Det har ju t o m gått så långt att Kina har tittat på Sverige för att se hur de ska kunna behålla makten på "rätt" ställen o fortfarande se demokratiska ut.

Jag vill helt enkelt slippa enpartistaten.[/quote]
Jag säger som Råch: word :P
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Valet 2006

Inlägg av zero gravity »

Borde starta ett eget parti :P
Tänk er tanken om ett parti skapat utifrån disskussion och framröstning. För att förtydliga min tanke så skulle detta vara ett helt dynamiskt parti, helt styrt utav majoriteten bland skaparna. På varje område (ekonomi, filnedladdning, invandringen mm) så sker en framröstning och majoritetsbeslutet slås igenom. Allt eftersom inför nästa val så sker igen en helt ny omröstning om partiets ställningstagande. Och så fortgår det.
Tanken kan ju tyckas trivial och absurd, Men detta skulle indirekt leda till ett parti vars medlemmar inte var bundna av en partiidé, Partit skulle hela tiden representera sina väljares åsikter i stort och skulle dessutom vara mer nutidsförankrat. Visserligen skulle det kanske uppstå mkt turbulens inom partiet och en maktkamp om röster. Men tankeleken är intressant. :)
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
Retardedpope

Valet 2006

Inlägg av Retardedpope »

zero gravity: Så fungerar alla partier. Medlemmarna väljer parti efter den "pariidé" de tycker verkar bäst. Sen röstar medlemmarna om vilken linje partiet ska driva.

Jag borde starta ett parti. Det finns inget riktigt högerparti, ett parti som står för äkta liberalism. Socialliberlalism i all ära, men socialliberaler är beroende av skatter och menar man då, vilket jag gör, att skatt är stöld, så är socialliberalism inte längre ett alternativ. Även en del nyliberaler förespråkar skatter för att finansiera rättsväsendet, men jag menar att rättsväsendet ska drivas med vinst. Brottslingarna ska betala för att de brutit mot lagen, för hade de inte gjort det hade vi inte behövt något rättsväsende, så det är ganska logiskt. Liberalismens grundtanke är att man får göra vad man vill, så länge man inte kränker någon annans frihet. Man kränker andra människors frihet genom att kräva dem på deras tillgångar och det är precis vad man gör när man tvingar dem att betala skatt. Jag har egentligen inget emot skatter, så länge de är frivilliga, men idag finns inga sådana skatter, utan alla är påtvingade.

De som kallar sverige demokraterna med flera för högerextremister är helt fel ute. Jag är en högerextremist, vilket bland annat innebär:
- Inga påtvingade skatter (vill folk betala till staten, ska vi inte hindra dem, men vi ska inte tvinga dem)
- Fri invandring/utvandring
- Fri handel
- Statens enda uppgift är att bibehålla demokrati och rättssäkerhet

Detta skulle jag vilja påstå ligger ganska/väldigt långt ifrån det media kallar för högerextremism (av någon anledning har media blandat ihop högerextremism med främlingsfientlighet). Kanske borde jag döpa partiet till Högerextremisterna bara för att folk ska förstå vad äkta högerextremism innebär.

Jag kommer definitivt inte ställa upp i detta valet, men om fyra år kanske, så om det är någon som redan nu vet att de kommer att rösta på mig så är det bara att säga till, så kan vi börja med insamlingen av de 1500 namnunderskrifter som behövs för att registrera ett parti. ;)

Bara så ni vet, så skulle jag vara diktator i mitt parti. Jag skulle absolut inte köra den modellen som zero gravity förespråkar. Bara så att ni inte får några falska förhoppningar.

Har jag sagt något dumt är det bara på grund av att jag egentligen borde sova nu. :P
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Valet 2006

Inlägg av zero gravity »

Påven har talat :P

Visst skulle man kunna påstå att extremhögern teoretiskt sätt skulle vara liberala om man sätter de i motsatts till extremvänstern. Men tror inte höger vänsterskalan fungerar längre. Upp och ner skalan som nämndes är ett bra alternativ, även om den ensam inte är komplett.
O sen till "försvar", om man kollar på partierna idag så är det egentligen inte så partierna styrs, kanske var lite otydlig med vad jag menade i mitt tanke experiment. Men strunt i det, de var bara en tanke :)

Någon här inne förutom jag som läst Platons "staten" eller Mills "Om frihet"??

ps. Tror jag börjar bli för engagerad i den här tråden :P Har alldeles för mkt skoj med o skriva här.
Kanske borde ändra inrikting lite på temat på tråden. Kanske någon mer generell disskussion om politik, eller kanhända frihet/liberalism? Det borde ju vara ett intressant ämne då många här antagligen röstar på piratpartiet.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Valet 2006

Inlägg av ozamosi »

[quote="Retardedpope"]ozamosi: du menar att du röstar efter hur partierna tar hänsyn till den personliga integriteten och att du struntar i den ekonomiska politiken?[/quote]
Jag bryr mig om den ekonomiska politiken också - jag står åt vänster på den ledden. Dock tycker jag dels att den personliga integriteten är viktigare i dagsläget - som piratpartiet säger står de två blocken väldigt nära varandra - och dels tycker jag att både MP och V står för mer eller mindre den ekonomiska politik jag förespråkar. Följdaktligen kan jag välja även på den ledden, vilket jag alltså gjort.
Okänd

Valet 2006

Inlägg av Okänd »

allt rött blir blått :D :D :D
ccc_

Valet 2006

Inlägg av ccc_ »

[quote="sebastean"]Jag gillar Sverigedemokraternas partiprogram (...) det är synd att många ser Sverige Demokraterna som ett extremparti utan att själva bildat sig en uppfattning.[/quote]
Eh, wtf? Jag hoppas att du antingen skämtar (obehagligt skämt i så fall) eller själv inte har läst på någonting om partiets historia (från 80-talet och framåt) eller vad deras representanter är för folk. SD är ett pseudonazistparti i kostymutklädsel. Sen att de själva säger "vi är inte rasister, vi är jättesnälla" är mindre intressant imo.

Som om deras partiprogram inte är rasistiskt nog...
Okänd

Valet 2006

Inlägg av Okänd »

ccc_: Du verkar ha en ganska bred definition av vad rasism innebär. Definitionen som finns i ordlistor är väldig entydig och avgränsad och Sverigedemokraternas partiprogram innehåller enligt den inte rasism. Däremot är det möjligt för en person att rasism ligger till grund för sådana ställningstaganden, men det är en helt annan sak.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Valet 2006

Inlägg av zero gravity »

Förvansvärt att så många går på rykten, läs partiprogramet, de står helt bakom de mänskliga rättigheterna, vilket utesluter att de är just rasistiska. Dessutom har en mångfalld av invandrare i partiet, som man dessutom haft möjlighet att rösta på i tidigare val. Sen ser man på antalet föredetta nazister i pariet (aktiva medlemmar) så kan dessa räknas på ena handen + att dessa uteslutits.
Abusus non tollit usum
ccc_

Valet 2006

Inlägg av ccc_ »

Lite citat från deras egen sammanfattning av sin politik:
(1): "_Ett befolkningsmässigt homogent_ samhälle har bättre förutsättningar att nå en fredlig och demokratisk utveckling, än en heterogen statsbildning."

(2): "De invandrare som kom hit kunde ganska lätt assimileras och bli en del av det svenska samhället, främst på grund av att de inte var så många och att de kom från _kulturellt närstående länder_."

Ja, var kan man ha fått att de är rasister ifrån? Man ska ju inte heller glömma att de har bl.a. ex-NSF:are och andra hitlerrunkare på sina vallistor.

För övrigt hittar man en massa pladder om "svensk kultur" på deras hemsida, vad det nu är. Förklara gärna. Jag gissar på surströmming, knätofsar och att vara rädd för det okända.

Jag blev också knuffad av en invandrarkille när jag gick i femman. Kanske ska rösta på SD, det är svårt att bli av med såna trauman. Bäst att skicka hem folk så det blir befolkningsmässigt homogent här. Och att SD-medlemmar brände moskéer och dylikt för några år sen betyder nog inget.

"Humanity toward others"...
ccc_

Valet 2006

Inlägg av ccc_ »

[quote="zero gravity"]Förvansvärt att så många går på rykten, läs partiprogramet, de står helt bakom de mänskliga rättigheterna, vilket utesluter att de är just rasistiska. Dessutom har en mångfalld av invandrare i partiet, som man dessutom haft möjlighet att rösta på i tidigare val. Sen ser man på antalet föredetta nazister i pariet (aktiva medlemmar) så kan dessa räknas på ena handen + att dessa uteslutits.[/quote]
Jaha, så man måste vara född i Sverige för att vara rasist?
(Och hur kan aktiva medlemmar vara uteslutna?)
Användarvisningsbild
Gurra72
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Valet 2006

Inlägg av Gurra72 »

Det blir nog Feffe.. Om vi vill behålla jobben i Sverige.

Kanske sämre A-kassa.. Kanske sämre lag om anställningsskydd.. men kanske några jobb kvar i Sverige istället för i Kina och i Baltikum.

Så tänker en stackars plastarbetare som gör delar till Volvo.
Ubuntu.. an ancient african word for - I cant configure Slackware :P
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Valet 2006

Inlägg av zero gravity »

[quote="ccc_"]Lite citat från deras egen sammanfattning av sin politik:
(1): "_Ett befolkningsmässigt homogent_ samhälle har bättre förutsättningar att nå en fredlig och demokratisk utveckling, än en heterogen statsbildning."

(2): "De invandrare som kom hit kunde ganska lätt assimileras och bli en del av det svenska samhället, främst på grund av att de inte var så många och att de kom från _kulturellt närstående länder_."

Ja, var kan man ha fått att de är rasister ifrån? Man ska ju inte heller glömma att de har bl.a. ex-NSF:are och andra hitlerrunkare på sina vallistor.

För övrigt hittar man en massa pladder om "svensk kultur" på deras hemsida, vad det nu är. Förklara gärna. Jag gissar på surströmming, knätofsar och att vara rädd för det okända.

Jag blev också knuffad av en invandrarkille när jag gick i femman. Kanske ska rösta på SD, det är svårt att bli av med såna trauman. Bäst att skicka hem folk så det blir befolkningsmässigt homogent här. Och att SD-medlemmar brände moskéer och dylikt för några år sen betyder nog inget.

"Humanity toward others"...[/quote]
De exempel du tog fram är inte på något sätt rasistiska (om inte ordet rasism fått en ny definition).
Med ett homogent samhälle så menas att man vill ha ett samhälle byggt på en gemensam kultur. Ser man till andra länder med utbredd mångkultur så stöter man på stora problem som härstammar ur mångkulturen.Sen vore det högst orimligt att påståendet i sig inte stämmer, lika barn leker väl fortfarande bäst? :S Oavsett vilka åsikter man kan ha om detta stämmer så är det i alla fall inte rasistikt/främlingsfientligt.

Som svar på det andra du sa. Ja vad är kultur? Ett ganska svårdefinierat begrepp. Men om du struntar i självaste definitionen och tar konkreta exempel så framträder kulturen tydligt. Ta en irakier som kommit till Sverige eller en kines. De kommer garanterat påstå att Sverige har en annorlunda kultur. De kommer dessutom med stor säkerhet även tycka att vi har olika moraliska värdegrunder (något som härstammar ur våran historia och kultur). Hur många skulle påstå att USA inte har en annorlunda kultur? Eller Israel, eller Japan, eller Italien eller.... Med andra ord, kultur är en realitet även om man inte kan sätta ordet på det, och att förneka sin egna kultur är ju rent självförakt. För att kunna respektera andra måste man även kunna respektera sig själv.

Nämn någon ex-NSF:are eller "hitlerrunkare" som finns med på vallistorna. Om du hittar någon så skall jag gladeligen vända mig till valstyrelsen för att få denne utesluten. Lämna gärna en länk till det med den brända moskén, så jag kan kolla närmare på det som jag antar är tomma rykten.

Med det jag skrivit nu så kanske vi kan lämna bakom oss allt sandlådegräl och gå vidare till mindre käbbel och mer diskussion med saklig argumentation. Om någon på något sätt tagit illa upp (som jag antar cc_ har) så ber jag om ursäkt, det var aldrig min mening. Skulle det vara något som ni finner förolämpande och osakligt så skall jag be moderatorerna ta bort det.
Abusus non tollit usum
Okänd

Valet 2006

Inlägg av Okänd »

gurra72: Och vem är Feffe, har jag missat något?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Valet 2006

Inlägg av Broder Tuck »

Hej vänner

sebastean skrev
gurra72: Och vem är Feffe, har jag missat något?
och även jag måste nog sälla mig till frågeställaren. Vad f-n är feffe????? :lol:

Plus, gurra, kolla din mail från mig.... ;)

Hälsningar Br Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Retardedpope

Valet 2006

Inlägg av Retardedpope »

[quote="zero gravity"]De exempel du tog fram är inte på något sätt rasistiska (om inte ordet rasism fått en ny definition).
Med ett homogent samhälle så menas att man vill ha ett samhälle byggt på en gemensam kultur. Ser man till andra länder med utbredd mångkultur så stöter man på stora problem som härstammar ur mångkulturen.Sen vore det högst orimligt att påståendet i sig inte stämmer, lika barn leker väl fortfarande bäst? :S Oavsett vilka åsikter man kan ha om detta stämmer så är det i alla fall inte rasistikt/främlingsfientligt.[/quote]
Låter väldigt rasistiskt i mina öron i alla fall. Det spelar ingen roll vilken etnisk bakgrund du har, så länge du dumpar dina idéal och aplicerar våra. Sen är det väldigt bra om du byter namn till något svenskt, klär dig svenskt och i allmänhet verkar svensk. Utlänningar är bra, så länge de inte är i sverige. Ni har ju nästan precis samma mål som rasisterna/nazisterna. Ett samhälle där alla har nationens kultur, men ni lägger inte lika stor vikt vid etnisk bakgrund. SDs politik är kanske inte lika rasdiskriminerande som den är kulturdiskriminerande, men eftersom att olika raser (om man nu tycker att det finns mänskligaraser) oftast har olika kultur, så blir er kulturdiskriminering rasdiskriminering, vilket också är en definition av rasism.
[quote="ccc_"]För övrigt hittar man en massa pladder om "svensk kultur" på deras hemsida, vad det nu är. Förklara gärna. Jag gissar på surströmming, knätofsar och att vara rädd för det okända.[/quote]
Jag åt faktiskt surströmming när du skrev detta inlägg. :P
Jag är glad att du tar upp diskussionen. Själv tycker jag att det är en väldigt jobbig diskussion att ta, men eftersom att du nu har tagit den, så måste jag ju backa upp dig. Eftersom att Sverigedemokrater har en helt annan människosyn och helt andra värderingar, än vanliga svenskar, så blir det ju en liten kulturkrock när man ska försöka diskutera med dem och kulturkrockar är ju något som bör undvikas till varje pris, fråga själv sverigedemokraterna.

Jag förstår inte varför man ska kunna kränka människors frihet att bo var de vill, bara för att de inte råkar vara födda i det land de önskar bosätta sig. Det ger inte alla människor samma förutsättningar och vi konkurerar inte på samma vilkor. Som äkta liberal finns inget annat än fri invandring och fri handel för att alla ska få samma förutsättnigar att skapa sig sitt drömliv.
ccc_

Valet 2006

Inlägg av ccc_ »

zero gravity:
Hehe, jadu, ditt svar om kultur var väldigt svävande. Jag har dock väldigt svårt att förstå hur man kan, som du själv skriver, "förneka" något som man inte riktigt kan definiera. :)

[quote="zero gravity"]Ser man till andra länder med utbredd mångkultur så stöter man på stora problem som härstammar ur mångkulturen.[/quote]
Vilka andra länder menar du?

[quote="zero gravity"]Nämn någon ex-NSF:are eller "hitlerrunkare" som finns med på vallistorna. Om du hittar någon så skall jag gladeligen vända mig till valstyrelsen för att få denne utesluten.[/quote]
Tack för det, hoppas du gör som du lovade och kontaktar ditt partei. Här är några:

Andreas Lundkvist, Östergötland, nazistdemonstrant, står som nummer ett på listan till landstingsfullmäktige och nummer ett på listan till kommunfullmäktige i Finspång. ( http://www.sverigedemokraterna.se/lokal ... ng?cat=569 )
Daniel Olsson, Skåne, ex-NSF:are. Står som nummer ett på listan till kommunfullmäktige i Hässleholm. ( http://www.sverigedemokraterna.se/lokal ... olm?cat=86 )
Jens Leandersson, Skåne, "hitlerrunkare" :), står som nummer ett på listan till kommunfullmäktige i Klippan. ( http://www.sverigedemokraterna.se/lokal ... an?cat=107 )

[quote="zero gravity"]Lämna gärna en länk till det med den brända moskén, så jag kan kolla närmare på det som jag antar är tomma rykten.[/quote]
Jag syftar som du säkert redan vet på moskén i Trollhättan. Det är ganska väldokumenterat på papper men jag hittade bara ett par länkar via Google, bl.a. denna intervju ur tidningen Socialpolitik som är politiskt obunden och ges ut av en grupp vårdarbetare: http://www.socialpolitik.com/gamlanumme ... 94118.html

Och då har vi inte ens kommit in på handgranat-historien, kidnappningar i SD-styrelsen-historien och så vidare. Men man ska ju spara på konfekten!
Okänd

Valet 2006

Inlägg av Okänd »

retardedpope: Du skriver att Sverigedemokrater har en helt annan människonsyn men det är då intressant att få veta vad du menar med Sverigedemokrater och med människosyn, definiera! :)

Sen har rasism inte med kultur att göra utan med människovärde. Det går att ha åsikten att blanda vitt skilda kulturer på det sätt som görs i många västländer idag inte är rätt väg att gå utan att det på något sätt skulle innebära att värdera människor olika. Är vi i tråden inte överens om vad rasism är kommer vi ha svårt att ta denna diskussion.

För övrigt är jag inte Sverigedemokrat utan pirat men jag kan inte låta bli att lägga mej i diskussionen när någon inte tillåts att ha åsikter i invandringsfrågan. Man bör få vara mot såväl som för invandring utan att ens åsikter i något av fallen blir nedvärderade annars är det åsiktsförtryck och det känns inte särskilt liberalt.

För övrigt använder zero gravity ordet mångkultur på ett felaktigt sätt som inte alls betyder etnisk mångkultur utan är lika applicerbart på bara ett folk, tom. en grupp människor av samma folk, såsom på flera.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Valet 2006

Inlägg av zero gravity »

ccc_ Tack för länkarna :) Jag vill bara smått kommentera det med moskén. För det första är artikeln skriven av en som verkar vara väldigt långt på vänstern. Detta förringar dock inte det som står i artikeln. Det som hände är (vilket jag hoppas alla håller med om) helt oförlåtligt och dessutom sjukt. Men man måste se till sammanhanget. Personen i fråga var rasist. Dessutom näms ett gäng i artikeln som glider runt mellan Sverigedemokraterna och diverse främlingsfientliga organisationer. Möjligheten finns alltid att man kan hålla fasaden inför en organisation som man är medlem i. De flesta fall där det uppdagats att personer inom Sverigedemokraterna är främlingsfientliga så har det skett efter de gått med. Men när det har uppdagats så har de uteslutits. Jag beklagar djupt det som hände med moskén, men det kan inte kopplas till Sverigedemokraterna som parti, lika lite som vissa misshandlare och pyromaner kan kopplas till sina partier (skall leta upp lite länkar om du vill). Detta är sjuka personer som lyckats gå med i organisationerna och som inte uppmärksammats förrän de begår brotten. Det hade vart intressant att läsa om de andra händelserna med :) om du inte har något emot o leta reda på en länk. Skulle dock tro att detta också är pesoner som inte är representativa för SD.

Sen till de andra personerna. Jag bugar o tar emot infon och skall se till att partiet får reda på infon (även om det är väldigt nära till valet). Vill bara ha lite info först att backa upp anklagelserna. Om det är så att de är ex nfsare så får vi nog ha lite tålamod dock. Det måste göras en utredning om personen och hans förehavanden inom tidigare organisationer, och dessutom en personlighetsbedömmning. Skall se om jag kan hitta lite info själv, men all hjälp uppskattad (o ganska snabbt eftersom valet är nära).

USA: ser ju vilka som råkar vara den fattiga delen av befolkningen, Detta är en direkt effekt av vilka som tidigare haft makten i deras historia och en effekt av den mångkultur som finns. Människor är inte i grunden goda samariter som vill hjälpa varandra, olikheter skapar i de mesta fall rädsla, konflikt och utanförskap.
Att vilja ha ett kulturellt homogent samhälle är inte rasistiskt (som svar till Retardedpope).
Men för att sätta det i andra perspektiv. Om jag kom till t.ex. Något land där lagen grundar sig på Islam (en direkt effekt av deras kultur och historia). Och tog med mig i min flickvän och hon gick runt i shorts och tight linne, undrar vad de skulle säga då? När man kommer till ett land så måste man acceptera deras kultur och traditioner oavsett om man gillar de eller inte. Det har med att respektera deras åsikter och deras livsstil.
Samma borde gälla i Sverige. Jag vet själv vad det innebär med kultrurkrock för jag har flickvän som är utlänning. Jag vet själv vad som sker i dagens Sverige. Hur vänsterns mål att nå ett mångkulturellt land lett till att man injte ser individen som människro längre utan som statistik för att nå det målet. Hur det mångkulturella målet lett till ökad segregration, ökad främlingsfientlighet i landet. Ökad kriminalitet. Minskad gemenskap. Så varför skulle man vilja begränsa människors rätt att flytta dit de vill?
Om jag inte minns rätt så är det inte resten av världen utan just våra föräldrar (och de som bosatt sig tidigt i Sverige) som byggt upp landet. Visst äger den svenska befolkningen landet, är inte detta naturligt?
Att man känner att man tillhör ett land, att man jobbar o sliter för att landet skall växa. För att man skall få mkt tillbaka är inte detta naturligt. Borde inte de ha rätt att ställa krav på alla som komemr hit, likväl som sina barn? Liberalism är i grund något bra, men den måste även begränsas för att inte utmynna i anarki.
Abusus non tollit usum
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"