Problem med SSH

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Millard

Problem med SSH

Inlägg av Millard »

Hejsan!

Testade att fixa en SSH server på min bärbara dator idag. Göljde denna guide: http://ubuntu-se.org/Wiki/G%C3%B6r_SSH_mer_s%C3%A4ker. Testade sedan att ansluta från  samma dator för  att se om det fungerade (borde det väll göra).  Får dock upp följande:

Kod: Markera allt

jonas@Laptop:~/.ssh$ ssh 127.0.0.1 -p 1022
ssh: connect to host 127.0.0.1 port 1022: Connection refused
Något jag missat?
Since light travels faster than sound, isn\'t that why some people appear bright until you hear them speak?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Problem med SSH

Inlägg av johanre »

Följde du guiden till punkt och pricka? I så fall så finns det ett stavfel i guiden som gör att din SSH server nu svarar på port 10022 men du försöker ansluta på port 1022. Alltså; om du följde guiden till 100% så kör istället:

ssh 127.0.0.1 -p 10022
Då bör du få ett svar nu.
Användarvisningsbild
Millard

SV: Problem med SSH

Inlägg av Millard »

Johan R-E skrev: Följde du guiden till punkt och pricka? I så fall så finns det ett stavfel i guiden som gör att din SSH server nu svarar på port 10022 men du försöker ansluta på port 1022. Alltså; om du följde guiden till 100% så kör istället:

ssh 127.0.0.1 -p 10022
Då bör du få ett svar nu.

Tack :) Måste anmäla mig till nästa "sluta knarka kurs".  Hållt på att riva mitt hår, och så ser man att man slarvat bort en nolla. Tack för hjälpen.

PS. Knarkar  inte  ;)
Since light travels faster than sound, isn\'t that why some people appear bright until you hear them speak?
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"