Byta X
SV: Byta X
Det borde nog gå bra, skriv sudo apt-get install kde i ett terminalfönster.
Du kan även skriva sudo apt-get install kde-core för en minimal installation, utan massa krimskrams.
Du kan även skriva sudo apt-get install kde-core för en minimal installation, utan massa krimskrams.
⊲ஜ௹ஔ௵ௌூ⊳
SV: Byta X (LÖST)
Senast redigerad av 1 zenbios, redigerad totalt 23 gånger.
Underbart, tackar. Jag trodde att Gnome skulle kunna vara bra, men eftersom de få erfarenheter jag har sedan tidigare av linux är med KDE som x så känns gnome bara en smula.. fattigt.
Blir byte när jag kommer från jobbet sen
Blir byte när jag kommer från jobbet sen

SV: Byta X (LÖST)
Ja, det är ju en smaksak vad man tycker om så.aengel skrev: Underbart, tackar. Jag trodde att Gnome skulle kunna vara bra, men eftersom de få erfarenheter jag har sedan tidigare av linux är med KDE som x så känns gnome bara en smula.. fattigt.
Blir byte när jag kommer från jobbet sen![]()

ska du ha ett rent kde, så glöm inte att ta bort
gnome då med.
- Erik Andrén
- Kontakt:
För att förtydliga: KDE och Gnome är fönsterhanterare som körs ovanpå X.
Det finns även olika x-servrar. Ubuntu använder x.org, xfree86 var vanligt förr i tiden men i dagsläget så finns det inget intressant alternativ för en vanlig användare.
Det finns även olika x-servrar. Ubuntu använder x.org, xfree86 var vanligt förr i tiden men i dagsläget så finns det inget intressant alternativ för en vanlig användare.
- invaderjohn
- Kontakt:
e d inte ?
Kod: Markera allt
sudo apt-get install kubuntu-desktop
Roger det.
Jag bytte aldrig igår. nu står jag i valet och kvalet mellan e17 och KDE. Jag är förvisso en van användare av bb4win (blackbox för windows) och helt frälst i black/fluxbox-minimalismen. Det är ett svårt val.
Men det smartaste är alltså att bestämma sig för en fönsterhanterare? Verkar som om man kan få tokigt mycket dubletter och sådant i menyerna om man försöker hålla sig med flera. Rätt/fel?
Jag bytte aldrig igår. nu står jag i valet och kvalet mellan e17 och KDE. Jag är förvisso en van användare av bb4win (blackbox för windows) och helt frälst i black/fluxbox-minimalismen. Det är ett svårt val.
Men det smartaste är alltså att bestämma sig för en fönsterhanterare? Verkar som om man kan få tokigt mycket dubletter och sådant i menyerna om man försöker hålla sig med flera. Rätt/fel?
Senast redigerad av 1 aengel, redigerad totalt 24 gånger.
- invaderjohn
- Kontakt:
E17 e inte jätte stabilt, hade inte recommenderat det som förstahands, själc kör jag fluxbox o älskar det, men då kan man ju inte köra beryl/compiz, annars gillar själv gnome bättre än KDE pga av att kde e för mkt tjaffs och inställningar.aengel skrev: Roger det.

Mitt grafikkort (SIS661GX integ. 64MB) klarar varken compiz eller beryl. Jag vet, det låter underligt, men det saknas nog något i drivrutinsväg. Försöker jag aktivera skrivbordseffekter i Gnome så blir hela skärmen vit. Går dock att lösa genom att trycka på esc.
-
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Kapar tråden lite: Om jag vill byta ut Gnome mot Fluxbox, hur går jag tillväga då? Eller går det att ha bägge installerade?
"Patriotism is the virtue of the vicious." - Oscar Wilde
- invaderjohn
- Kontakt:
du kan ha bägge instaleratMagnaWolf skrev: Kapar tråden lite: Om jag vill byta ut Gnome mot Fluxbox, hur går jag tillväga då? Eller går det att ha bägge installerade?
nått du ska tänka på om du ska använda nautilus i fluxbox dock e att
skriva som genväg till det
nautilus --no-desktop
-
- Kontakt:
Ok. Kör med Gnome nu. Hur gör jag för att installera Fluxbox då?
MagnaWolf skrev: Ok. Kör med Gnome nu. Hur gör jag för att installera Fluxbox då?
sudo apt-get install fluxbox

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- invaderjohn
- Kontakt:
http://www.speedyshare.com/427773335.htmlMagnaWolf skrev: Ok. Kör med Gnome nu. Hur gör jag för att installera Fluxbox då?
där e senaste rc3 versionen i deb fil för ubuntu
instalera den o logga ut o byt session till fluxbox..
du kommer antagligen inte ha nått i din meny då
här e min
den kan du ju copa o editera själv om du inte riktigt visste innan hur det gjordes
den ska iaf ligga i
gedit ~/.fluxbox/menu
[begin] (Fluxbox) {} <>
[exec] (Terminal) {gnome-terminal} <>
[exec] (Filemanager) {nautilus --no-desktop} <>
[separator] () {} <>
[submenu] (Debian Menu) {} <>
[include] (/etc/X11/fluxbox/menudefs.hook) {} <>
[end]
[submenu] (Internet) {} <>
[exec] (Pidgin) {pidgin} <>
[exec] (XChat) {xchat} <>
[exec] (Nätverksverktyg) {gnome-nettol} <>
[exec] (Firefox) {firefox} <>
[exec] (aMSN) {amsn} <>
[exec] (Azureus) {/home/john/.azureus/azureus} <>
[exec] (Skype) {skype} <>
[exec] (Irssi) {gnome-terminal -e irssi} <>
[exec] (rtorrent) {gnome-terminal -e rtorrent} <>
[end]
[submenu] (Apps) {} <>
[submenu] (Graphics) {} <>
[exec] (Gimp) {gimp-remote-2.2 %U} <>
[exec] (Gpaint) {gpaint} <>
[end]
[submenu] (Utils) {} <>
[exec] (Gconf) {gconf-editor} <>
[exec] (fbpanel) {/usr/bin/fbpanel} <>
[exec] (Root-thunar) {gksu thunar} <>
[exec] (Thunar) {thunar} <>
[exec] (AWN) {avant-window-navigator --no-desktop} <>
[exec] (Conky) {conky} <>
[exec] (gdesklets) {/usr/bin/gdesklets} <>
[end]
[submenu] (Multimedia) {} <>
[exec] (Totem) {totem} <>
[exec] (VLC) {vlc} <>
[exec] (Rhythmbox) {rhythmbox} <>
[exec] (Exaile) {exaile} <>
[exec] (Volymkontroll) {gnome-volume-control} <>
[exec] (Camorama) {/usr/bin/camorama} <>
[exec] (Ncmpc) {gnome-terminal -e ncmpc} <>
[end]
[submenu] (Windows Apps) {} <>
[submenu] (CrossOver) {} <>
[exec] (Configuration) {sh -c "/opt/cxoffice/bin/cxsetup"} </opt/cxoffice/share/icons/crossover.xpm>
[exec] (Documentation) {"/opt/cxoffice/bin/launchurl" "file:///opt/cxoffice/doc/en/index.html"} </opt/cxoffice/share/icons/cxdoc.xpm>
[exec] (Install Windows Software) {sh -c "/opt/cxoffice/bin/cxinstallwizard"} </opt/cxoffice/share/icons/crossover.xpm>
[exec] (Run a Windows Command) {sh -c "/opt/cxoffice/bin/cxrun"} </opt/cxoffice/share/icons/cxrun.xpm>
[exec] (Terminate Windows Applications) {"/opt/cxoffice/bin/cxreset" --all-wine} </opt/cxoffice/share/icons/cxreset.xpm>
[exec] (Uninstall) {"/opt/cxoffice/bin/cxuninstall"} </opt/cxoffice/share/icons/cxuninstall.xpm>
[end]
[submenu] (Programs) {} <>
[exec] (Adobe ImageReady 7.0) {"/home/john/.cxoffice/win98/desktopdata/cxmenu/StartMenu.c^5E3A^5Fwindows^5Fprofiles^5Fcrossover^5FStart^2BMenu/Programs/Adobe+ImageReady+7.0"} </home/j>
[exec] (Adobe Photoshop 7.0) {"/home/john/.cxoffice/win98/desktopdata/cxmenu/StartMenu.c^5E3A^5Fwindows^5Fprofiles^5Fcrossover^5FStart^2BMenu/Programs/Adobe+Photoshop+7.0"} </home/joh>
[exec] (Steam) {"/home/john/.cxoffice/win98/desktopdata/cxmenu/StartMenu.c^5E3A^5Fwindows^5Fprofiles^5Fcrossover^5FStart^2BMenu/Programs/Steam/Steam"} </home/john/.cxoffice/win98/wind>
[end]
[end]
[submenu] (Screenshots) {} <>
[exec] (Select - no frame) {import ~/screenshots/window-`date +%Y%m%d-%H%M%S`.jpg} <>
[exec] (Select - with frame) {import -frame ~/screenshots/window-`date +%Y%m%d-%H%M%S`.jpg} <>
[exec] (Wait 5s) {import -pause 10 -window root ~/screenshots/screen-`date +%Y%m%d-%H%M%S`.jpg} <>
[exec] (Screenshot-tool) {/usr/bin/gnome-screenshot --interactive} <>
[end]
[end]
[submenu] (Games) {} <>
[exec] (Urban Terror) {/home/john/urt/ioUrbanTerror.i386} </home/john/urt/q3ut4/q3ut.ico>
[exec] (Sauerbraten) {/usr/games/sauerbraten} <>
[exec] (Gnome Blackjack) {/usr/games/blackjack} </usr/share/pixmaps/blackjack.xpm>
[exec] (Gnome FreeCell) {/usr/games/sol --variation freecell} </usr/share/pixmaps/freecell.xpm>
[exec] (Gnome Solitaire Games) {/usr/games/sol} </usr/share/pixmaps/aisleriot.xpm>
[exec] (enemy-territory) {/usr/local/games/enemy-territory/et} </usr/local/games/enemy-territory/ET.xpm>
[exec] (Gnome Klotski) {/usr/games/gnotski} </usr/share/pixmaps/gnotski.xpm>
[exec] (Gnome Robots) {/usr/games/gnobots2} </usr/share/pixmaps/gnobots2.xpm>
[exec] (Gnome Tetravex) {/usr/games/gnotravex} </usr/share/pixmaps/gnotravex.xpm>
[exec] (Gnomine) {/usr/games/gnomine} </usr/share/pixmaps/gnomine.xpm>
[exec] (Same Gnome) {/usr/games/same-gnome} </usr/share/pixmaps/gsame.xpm>
[exec] (quake3) {/usr/local/games/quake3/quake3-smp} </usr/local/games/quake3/quake3.xpm>
[exec] (Gnometris) {/usr/games/gnometris} </usr/share/pixmaps/gnometris.xpm>
[exec] (Xpenguins - start) {/usr/bin/xpenguins} </usr/share/pixmaps/xpenguins.xpm>
[exec] (Xpenguins - stop) {/usr/bin/xpenguins-stop} </usr/share/pixmaps/xpenguins.xpm>
[end]
[submenu] (System) {} <>
[exec] (Control-center) {/usr/bin/gnome-control-center} <>
[exec] (Synaptic) {gksu synaptic} <>
[exec] (Nvidia-settings) {nvidia-settings} <>
[exec] (Systemövervakare) {gnome-system-monitor} <>
[exec] (Screenshot Tool) {/usr/bin/gnome-screenshot --interactive} <>
[submenu] (Fluxconf) {} <>
[config] (Fluxbox) {} <>
[exec] (fluxconf) {/usr/bin/fluxconf} <>
[exec] (fluxkeys) {/usr/bin/fluxkeys} <>
[exec] (fluxmenu) {/usr/bin/fluxmenu} <>
[end]
[end]
[submenu] (Box-Look) {} <>
[submenu] (Wallpapers) {} <>
[submenu] (Plants) {} <>
[wallpapers] (~/.fluxbox/backgrounds/Plants) {fbsetbg -f} <>
[end]
[submenu] (Abstract) {} <>
[wallpapers] (~/.fluxbox/backgrounds/Abstract) {fbsetbg -f} <>
[end]
[submenu] (Landscapes) {} <>
[wallpapers] (~/.fluxbox/backgrounds/Landscapes) {fbsetbg -f} <>
[end]
[submenu] (Minimalistic) {} <>
[wallpapers] (~/.fluxbox/backgrounds/minimalistic) {fbsetbg -f} <>
[end]
[submenu] (Other) {} <>
[wallpapers] (~/.fluxbox/backgrounds/Other) {fbsetbg -f} <>
[end]
[submenu] (Sexy) {}
[wallpapers] (~/.fluxbox/backgrounds/Sexy) {fbsetbg -f}
[end]
[end]
[submenu] (Styles) {} <>
[submenu] (GTK) {} <>
[exec] (GTK-teman) {gnome-theme-manager} <>
[exec] (GDM-teman) {gksu gdmsetup} <>
[end]
[submenu] (Styles) {} <>
[include] (/usr/share/fluxbox/menu.d/styles/) {} <>
[stylesdir] (/home/john/.fluxbox/styles) {} <>
[end]
[end]
[end]
[separator] () {} <>
[exec] (Run program) {gmrun} <>
[submenu] (Exit) {} <>
[reconfig] (Reconfig) {} <>
[exec] (Reboot) {{sudo /sbin/reboot} <>
[exit] (Logout) {} <>
[restart] (Restart) {} <>
[end]
[end]
cp ~/.fluxbox/menu ~/.fluxbox/fluxbox-menu
så får du typ alla dina gnome program där i
fast då e den inte confad som du vill
ett annat tips e me att instalera
fbpager (som visar din skrivbord)
fluxxonf (för lättare editering av fluxbox)
o båda då me sudo apt-get install
ett program som me e d bra e gmrun som funkar ungefär som alt-f2 i gnome
så du kan starta program utan att använda terminalen då.
Senast redigerad av 1 invaderjohn, redigerad totalt 24 gånger.
- invaderjohn
- Kontakt:
tror inte den senaste rc versionen finns i repron orginal.. bättre han tar deb filen jag länkadeHund skrev:MagnaWolf skrev: Ok. Kör med Gnome nu. Hur gör jag för att installera Fluxbox då?
sudo apt-get install fluxbox
![]()
-
- Kontakt:
Så där. Nu har jag installerat det samt fått upp en del saker i menyn. Nu undrar jag hur man installerar teman. Har kollat runt och det finns en hel del schyssta sådana. Laddade ner ett men kan inte hitta .tar-filen!? Den syns inte på skrivbordet i alla fall.
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Tja, om man installerar paketet kde så får man inte med kubuntu-desktops program. Dvs, bara kde ingen konversation koobla och allt vad det heter. (elelr, det var så förr, numera kanske "kde" innehåller lite smågodis)invaderjohn skrev: e d inte?Kod: Markera allt
sudo apt-get install kubuntu-desktop
Bästa sättet att införskaffa malware i ubuntu, börja dumpa in skräp i .deb-filer, ingen tror ju att det finns malware i ett linuxpaket, eller?invaderjohn skrev: tror inte den senaste rc versionen finns i repron orginal.. bättre han tar deb filen jag länkade
More Mekaniserad at http://blippe.se.
- invaderjohn
- Kontakt:
du laddar ner filen packar upp den o lägger den i ~/.fluxbox/styles/MagnaWolf skrev: Så där. Nu har jag installerat det samt fått upp en del saker i menyn. Nu undrar jag hur man installerar teman. Har kollat runt och det finns en hel del schyssta sådana. Laddade ner ett men kan inte hitta .tar-filen!? Den syns inte på skrivbordet i alla fall.
sen byter du igenom menyn