nätverks kort

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
lund1985

nätverks kort

Inlägg av lund1985 »

i windows så går jag in på system/enheteshanteraren/ för att kolla nätverkskortet man kan högerklicka och få fram information och skirva i om man ska ha 10 mps fullt läge och dylikt här kan jag inte det...Och jag skulle behöva hjälp med det för att mitt internet fungerar inte som det ska om jag inte får det att funka...
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: nätverks kort

Inlägg av johanre »

Ditt nätverkskort skall per default vara inställt på maxhastighet. Däremot så finns det inga grafiska verktyg - som jag känner till - för att hjälpa dig ändra det om du ändå vill. Det går dock att ändra via manipulation av ett antal systemfiler.
Användarvisningsbild
Petri

SV: nätverks kort

Inlägg av Petri »

lund1985 skrev: i windows så går jag in på system/enheteshanteraren/ för att kolla nätverkskortet man kan högerklicka och få fram information och skirva i om man ska ha 10 mps fullt läge och dylikt här kan jag inte det...Och jag skulle behöva hjälp med det för att mitt internet fungerar inte som det ska om jag inte får det att funka...
Exakt vad är det som strular? Får du ip? Det kollar du med följande kommando i terminalen*:

Kod: Markera allt

ifconfig
Troligast heter dit nätverkskort något i stil med eth<siffra>. leta efter raden som det står "inet addr:" och därefter står det ett gäng siffror.Om du är osäker så kan du ju alltid klistra in vad ifconfig sa här.

*terminalen får du fram genom att trycka alt f2 och skriv gnome-terminal (jag antar att du kör Ubuntu och inte Kubuntu eller Xubuntu)
People willing to sacrifice freedom for temporary security will loose both and deserve neither.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"