Mina ovetenskapliga nybörjarreflektioner över de olika distarna

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
mannealm

Mina ovetenskapliga nybörjarreflektioner över de olika distarna

Inlägg av mannealm »

Ubuntu:

Tja, den bruna färgen kan man vara lite skeptiskt över, men jag tror tamejfan att man tillslut är tvungen att lära sig älska den! Den enda disten som vill visa något på min TV. Dock är live-cd:n helt värdelös.

Kubuntu:

Fula kugghjul! Äcklig fönsterhanterare. Och det är fullständigt "omöjligt" att få tv-outen att funka. Inte heller finns det några drivisar till min Canonskrivare.

Xubuntu:

Väldigt söt mus! Man skulle kunna välja denna distribution bara därför. Tyvärr är översättningen helt kass och ofullbordad - men det blir säkert bättre...

Debian:

Helt Underbart! Jättevackra ikonteman och bakgrunder by default. Men sen fattade jag inget mer. Verkade väldigt krångligt det där... Hade jag varit hacker hade jag nog valt Debian.

Fedora:

Röda hattar och blåa höghöjdsballonger - jag fattar ingenting! Det där RPM verkar heller inte vara nån höjdare. Tv-outen "omöjlig" att fixa.

OpenSUSE:

Försöker likna Windows. Men skillnaden var att jag inte fattade någonting(t ex hur man fick tv-outfunktionen att fungera).

Mandriva:

Oranget, nästan som Ubuntu. Ger ett mycket mer "professionellt" intryck(i likhet med fedora och SUSE) än vad man får av Ubuntu. Mer användarvänligt installationsprogram och så, samt 3D-stöd redan från början med Beryl och Compiz förinstallerat - men vad hjälper väl det när man inte fattar hur man kommer in i nvidia-settings i den där förbaskade distron, så att man kan fixa tv-out!:). Svenskt språkpaket verkar heller inte finnas, och det suger ju.

PCLinuxOS:

"radically simple" - my ass!

Rätt snyggt och användarvänligt på sitt sätt iofs, men annars är det bara en irriterande Mandriva-kopia i KDE-tappning(och det kan ju aldrig vara speciellt lyckat). Och gissa vad: jo naturligtvis var det återigen "omöjligt" att få tv-outen att fungera(även om jag i denna dist, tillskillnad från i syrran Mandriva, i alla fall kom in i nvidia-settings).

Så tycker jag!:)

mvh
mannealm
Senast redigerad av 1 mannealm, redigerad totalt 8 gånger.
Nybliven nörd!
Okänd

SV: Mina ovetenskapliga nybörjarreflektioner över de olika distarna

Inlägg av Okänd »

mannealm skrev: Kubuntu:

Fula kugghjul! Äcklig fönsterhanterare. Och det är fullständigt "omöjligt" att få tv-outen att funka. Inte heller finns det några drivisar till min Canonskrivare.

Så tycker jag!

mvh
mannealm
Tv-out + Canon är inga svåra saker att få igång.  ;D
Bara lite pill så hade dem hoppat igång....

Men bra överblick på allt  8)
mannealm

Inlägg av mannealm »

Zinden skrev:
mannealm skrev: Kubuntu:

Så tycker jag!

mvh
mannealm
Tv-out + Canon är inga svåra saker att få igång.  ;D
Bara lite pill så hade dem hoppat igång....

Men bra överblick på allt  8)
Hehe, tack!

Men hur gör man då för att få min Canon i850 och tv-outfunktionen på mitt geforce FX att funka i Kubuntu?

Skulle gärna testa Kubuntu lite mer, men dessa två problem förstör liksom det roliga med det hela.
Senast redigerad av 1 mannealm, redigerad totalt 8 gånger.
Nybliven nörd!
Användarvisningsbild
lennart
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av lennart »

Är förmodligen inte distarna det e fel på snarare på din kunskap. Verkar som om du inte förstår dig på linux/unix liknande system. T ex din kritik om färger, det går ju att ordna ganska lätt med färger på olika ställen i operativsystemet. Angående att inte tv-out funkar på alla distar utom ubuntu, verkar det som  att du får pilla med drivisarna för att få det att funka.

Tips på en länk, med grundläggande unixkommandon kommer här:
http://www.linux.org/lessons/beginner/index.html
Kör Ubuntu 9.10 aplha5, länk till min hårdvara http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=32 ... roductTabs.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

lennart skrev: Är förmodligen inte distarna det e fel på snarare på din kunskap. Verkar som om du inte förstår dig på linux/unix liknande system. T ex din kritik om färger, det går ju att ordna ganska lätt med färger på olika ställen i operativsystemet. Angående att inte tv-out funkar på alla distar utom ubuntu, verkar det som  att du får pilla med drivisarna för att få det att funka.

Tips på en länk, med grundläggande unixkommandon kommer här:
http://www.linux.org/lessons/beginner/index.html
Hehe, du kanske missade rubriken?
Ta inte "recensionen" så allvarligt, rubriken medger ju avsaknad av förkunskaper, liksom det som var poängen ;)
vargen24

Inlägg av vargen24 »

Tanka Pclinuxos hos Exton det mesta är på svenska i den.Och den funkar hur fint som helst samma klass som ubuntu
mannealm

Inlägg av mannealm »

pclinux verkar bra tycker jag, men jag måste bara ha min tv-out. Kan inte någon exakt beskriva hur jag ska gå tillväga för att lösa det där? Alternativt ifall någon har nån bra länk till hur man fixar tv-outen i pclinux. Jag har aldrig lyckats komma i närheten av någon tv-out i KDE. Men, som sagt, jag kan ju inte sånt här...
Senast redigerad av 1 mannealm, redigerad totalt 23 gånger.
Nybliven nörd!
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Vad det gäller Utseendet (som du verkar jämmföra) så kör väl Debian mer med vanilla packet? Alltså originalpaket.
Därav ett Gnome/KDE? skrivbord som ser ut som utvecklarna vill ha det. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
vargen24

Inlägg av vargen24 »

Har inget tv out kort själv men du kan väl börja med den här länken  http://www.pclinuxos.com/index.php?opti ... on=search2
mannealm

Inlägg av mannealm »

Tack för länken! Verkar dock vara lite krångligt att komma in på sidan. Har registrerat mig och så men måste tydligen bli "reviewed and approved" först...
Nybliven nörd!
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

Debian är klart bäst om man läser wiki-sidorna och använder sig av deras forum, allt är helt "vanilla" och det är upp till dig att anpassa om det nu inte passar (vilket i mitt fall är väldigt ovanligt). Debian är faktiskt inte mycket svårare att använda än Ubuntu.
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
mannealm

Inlägg av mannealm »

Jag har nu installerat Debian på datorn. Men jag vet inte hur jag får tv-outen att fungera.

Snälla hjälp mig. Jag har ett geforce fx 5200 kort. Har testat envy med det funkade inte. Någon som har koll på hur man installerar nvidias drivrutiner mauellt i debian?
Nybliven nörd!
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

Kör kommandot (som root):

Kod: Markera allt

apt-get install nvidia-kernel-`uname -r` nvidia-kernel-common nvidia-settings nvidia-xconfig nvidia-glx mesa-utils
Och därefter:

nvidia-xconfig
Starta om X och kör sedan:

glxgears
Om du ser kugghjul som snurrar så är allt som det skall.

mannealm

Inlägg av mannealm »

Tack så mycket, ska testa.

Jag har ännu en fråga om Debian: hur får man ntfs-stödet att fungera. Jag hittade en ntfs-grej i synaptic som jag installerade, men sen gick det ändå aldrig att komma in på min ntfsdisk, Debian sa att det inte gick att "mounta" den. Hur gör jag?
Nybliven nörd!
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

Öppna terminal och skriv:

su -c mkdir /mnt/windows
Detta skapar mappen "windows" under /mnt

gksu gedit /etc/fstab
Lägg sedan till följande rad i filen som kommer upp:

/dev/hda5   /mnt/windows   ntfs-3g   defaults,umask=0  0  0
Detta förutsätter att windows ligger på partition nr. 5 (ändra så att det blir rätt) och att du har en IDE-hårddisk, har du S-ATA eller SCSI så ändra till /dev/sda5. Om ntfs-paketet du installerade inte är ntfs-3g så måste du installera det:

#apt-get install ntfs-3g
Ovanstående kan ju alltid göras från synaptic om du vill ha ett GUI. ;)

P.S. Kom ihåg att du måste hämta filer och sådant från /mnt/windows och inte direkt från partitionen. Du får återkomma om det uppstår något problem!  :)

mannealm

Inlägg av mannealm »

Tack så mycket för all hjälp, Kerath! Ska strax testa om jag får det att fungera. Något inom mig säger att jag verkligen gillar Debian:)

Men är det just detta som skiljer debian från Ubuntu; att man måste använda terminalen får att få grejerna att funka i debian?
Nybliven nörd!
mannealm

Inlägg av mannealm »

Emil.s skrev: Vad det gäller Utseendet (som du verkar jämmföra) så kör väl Debian mer med vanilla packet? Alltså originalpaket.
Därav ett Gnome/KDE? skrivbord som ser ut som utvecklarna vill ha det. :)
Jag gillar "nuvola - the blue style surf" som finns i Debian, men hur man installerar det i Ubuntu förstår jag inte. Går det?
Nybliven nörd!
mannealm

Inlägg av mannealm »

Kerath skrev: Öppna terminal och skriv:

su -c mkdir /mnt/windows

gksu gedit /etc/fstab

Detta förutsätter att windows ligger på partition nr. 5 (ändra så att det blir rätt) och att du har en IDE-hårddisk, har du S-ATA eller SCSI så ändra till /dev/sda5. Om ntfs-paketet du installerade inte är ntfs-3g så måste du installera det:

#apt-get install ntfs-3g

P.S. Kom ihåg att du måste hämta filer och sådant från /mnt/windows och inte direkt från partitionen. Du får återkomma om det uppstår något problem!  :)

Jag har två olika ntfspartitioner, en där windows ligger och en där jag lagrar filmer, musik och sånt. Jag vet inte o, de "ligger" någon speciellt stans alls, alltså om de har något partitionsnummer i Debian? Hur vet jag i såna fall vilket nummer det är?

Om jag går in på "dator" så ser jag i alla fall två volumer med samma storlek som de jag försöker komm ain på, men jag kan inte komma in på dem. Den ena heter tex "46.9 GB Volume", och om jag högerklickar och väljer "mount volume" så står det bara "unable to mount..."
Nybliven nörd!
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

mannealm skrev:
Kerath skrev: Öppna terminal och skriv:

su -c mkdir /mnt/windows

gksu gedit /etc/fstab

#apt-get install ntfs-3g

Jag har två olika ntfspartitioner, en där windows ligger och en där jag lagrar filmer, musik och sånt. Jag vet inte o, de "ligger" någon speciellt stans alls, alltså om de har något partitionsnummer i Debian? Hur vet jag i såna fall vilket nummer det är?

Om jag går in på "dator" så ser jag i alla fall två volumer med samma storlek som de jag försöker komm ain på, men jag kan inte komma in på dem. Den ena heter tex "46.9 GB Volume", och om jag högerklickar och väljer "mount volume" så står det bara "unable to mount..."
Självklart så har de en enhetsfil i Debian också. Det sköts av Kärnan, Linux.

Kör "fdisk -l" (Litet L), som root så ser du. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
mannealm

Inlägg av mannealm »

Ok, tack!
Nybliven nörd!
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"