1 fysisk hårdisk, en linuxpartition, hur gör jag för att få dualboot utan att..
1 fysisk hårdisk, en linuxpartition, hur gör jag för att få dualboot utan att..
förstöra linuxpartitionen. Tyvärr måste jag ha windows xp för vissa applikationer så kan någon förklara hur jag ska gå tillvägaför att lösa detta? 

SV: 1 fysisk hårdisk, en linuxpartition, hur gör jag för att få dualboot utan at
Tack för länken men jag var lite otydlig i min beskrivning av problemet tror jag :S
Har nämligen bara linux installerat och behöver kunna skapa en partition och få windows på den. Så tänkte om det går att skapa en parition och sen installera windows på den samtidigt som man får dualboot. Läste guiden men verkade inte som den täckte det.
Har nämligen bara linux installerat och behöver kunna skapa en partition och få windows på den. Så tänkte om det går att skapa en parition och sen installera windows på den samtidigt som man får dualboot. Läste guiden men verkade inte som den täckte det.
SV: 1 fysisk hårdisk, en linuxpartition, hur gör jag för att få dualboot utan at
Du kan använda t ex qtparted eller gparted för att repartitionera din disk. Båda har grafiska gränssnitt för att hantera diskar, och går att installera via apt-get.
Om du har ledigt opartitionerat utrymme är det bara att installera något av verktygen ovan, och skapa partitioner som du vill. Men om din root-partition ligger på den partition du vill ändra storlek på, måste du boota från något annat media för att kunna ändra partitionerna. Har för mig att Knoppix LiveCD innehåller gparted eller qtparted, eller så kan du plocka ner gparteds bootcd och använda den -> http://gparted.sourceforge.net/news.php.
Var dock medveten om att all hantering av befintlig data sker på egen risk (ta backup först, spotta dig tre gånger över vänster axel osv...
)
Efter ompartitionering kan du installera XP, och efter det använda länken som Johan R-E gav dig ovan för att få tillbaka möjligheten att boot Ubuntu.
//NoX
Om du har ledigt opartitionerat utrymme är det bara att installera något av verktygen ovan, och skapa partitioner som du vill. Men om din root-partition ligger på den partition du vill ändra storlek på, måste du boota från något annat media för att kunna ändra partitionerna. Har för mig att Knoppix LiveCD innehåller gparted eller qtparted, eller så kan du plocka ner gparteds bootcd och använda den -> http://gparted.sourceforge.net/news.php.
Var dock medveten om att all hantering av befintlig data sker på egen risk (ta backup först, spotta dig tre gånger över vänster axel osv...

Efter ompartitionering kan du installera XP, och efter det använda länken som Johan R-E gav dig ovan för att få tillbaka möjligheten att boot Ubuntu.
//NoX
- Xappe
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
En annan variant som kan vara värd att kolla på är att köra en virtuell pc med windows och ha linux som värdsystem. En stor fördel med denna lösning är ju att du inte behöver ändra partitionstabellen alls (Windows installeras i en virtuell partition som ligger som en fil på hårddisken)
Jag kan rekommendera Virtualbox (eller VMWare) för detta. Om programmen du behöver köra i windows kräver 3-d acceleration är det ingen bra lösning dock.
Jag kan rekommendera Virtualbox (eller VMWare) för detta. Om programmen du behöver köra i windows kräver 3-d acceleration är det ingen bra lösning dock.
vanum est vobis ante lucem surgere
Alla tips är välkomna
Det är tyvärr det dem gör så går inte göra så mycket åt detta.
Ja detta ska bli spännade att testa, det är liksom 70000 steg för att få en sånhär grej att funka och jag som är så dålig på datorer
Ska göra ett försök dock! Tack igen för bra svar!

Ja detta ska bli spännade att testa, det är liksom 70000 steg för att få en sånhär grej att funka och jag som är så dålig på datorer

Ville bara påpeka att i VMWare så fungera 3D accelertaion hyfsat. Medans det inte går övht i Virtualbox. Sen är det bara en fråga om hur bra prestanda man har på sin burk.Xappe skrev: En annan variant som kan vara värd att kolla på är att köra en virtuell pc med windows och ha linux som värdsystem. En stor fördel med denna lösning är ju att du inte behöver ändra partitionstabellen alls (Windows installeras i en virtuell partition som ligger som en fil på hårddisken)
People willing to sacrifice freedom for temporary security will loose both and deserve neither.