kan inte avmontera extern disk

Användarvisningsbild
aengel
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

kan inte avmontera extern disk

Inlägg av aengel »

Hallå igen.

Jag håller på och krånglar med ntfs-3g och min externa hdd lite här. Som det är just nu så kryssade jag precis i skrivstöd för externa enheter i ntfs-konfigurationen. Jag kan, trots detta, inte skapa mappar osv på min externa disk.
Tänkte då att jag kanske borde avmontera disken och montera den igen, lite snabbt och enkelt sådär.

Jorå. Snabbt och enkelt.

Försöker jag avmontera disken så får jag en systempopup som säger att det är lite filer som måste skrivas till enheten innan jag får avmontera den. En kort stund efter detta får jag veta att det inte gick att avmontera disken. Jag är alltså tillbaka på noll.

Sist gjorde jag som så att jag drog ur disken ur datorn och pluggade in igen, något som visade sig vara en tabbe. Då fick jag att ntfs-loggen visade på fel och att jag inte fick montera disken. Löste dock detta genom att köra ntfsfix.

Frågan är alltså; vad ska jag ta mig till för att så småningom få skrivstöd till min externa disk?
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

SV: kan inte avmontera extern disk

Inlägg av ycc »

Bara kort fundering:
Jag har precis samma avmonteringsproblem. Jag måste avmontera från terminalen. Jag vill minnas att jag i mitt fall skriver "sudo umount /media/DISKNAMNET". (Sitter tyvärr inte vid den datorn nu.)
Eftersom du tydligen har ntfs-config installerat och ikryssat på rätt ställe så gissar jag att det har med "rättigheterna" att göra.
Om det fortfarande strejkar så kör
ls -l /media
och posta i den här tråden så hoppas vi någon kan tipsa  :)
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
aengel

Inlägg av aengel »

Egenskaper på enheten säger att jag har fullständiga rättigheter.

ls -l /media ger:

Kod: Markera allt

pxl@pxl-laptop:~$ ls -l /media
totalt 12
lrwxrwxrwx 1 root root    6 2007-07-16 23:56 cdrom -> cdrom0
drwxr-xr-x 2 root root 4096 2007-07-16 23:56 cdrom0
drwxrwxrwx 1 root root 8192 2007-07-21 22:56 XTEND
Nog för att jag kan stå ut med att unmounta i terminal, men när det ändå finns behändigt som högerklick får det ju gärna fungera.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Likadant med min kamera. Går aldrig att avmontera. Och stänger man helt sonika av den så varnar systemet... ha ha ha... Känns som Windows nästan, det vill säga att det luktar lite dårarnas paradis om det hela...

Men vad man än har är det väl alltid något som inte är på högsta nivå.

Det var nog annars det jag störde mig mest på i Windows, alla dessa korkade varningar. Man stänger ner datorn och får upp en ruta att blaha blahi inte svarar och frågar om jag vill vänta eller stänga ner. Hatar sådant. Har jag tryckt på avstängningsknappen ska skiten bara stängas ner utan någon som helst pardon. Maximalt våldsamma nedstängning bara, fort som fan. Inget larv om att "är du säker" och så vidare. Likaså med avmontering. Går det inte att avmontera så ska skiten avmonteras i alla fall. Med brutalt våld om så behövs. UTAN varningar!

Så, det var dagens vredesutbrott. Nu känns det bättre igen... =P Hoppas ingen tog illa upp...  ;D

Johnny
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Den externa disken kallas XTEND, eller hur?
Jag tror problemet är att root är ägare och grupp. Lägg dig själv som ägare och lägg disken i en grupp som du är med i själv. (Jag tror alla användare är med i gruppen "plugdev". Du kan kolla vilka grupper du är med i genom kommandot "groups pxl")

Således, prova:

sudo chown pxl:plugdev /media/XTEND
Och, som sagt, du har alltså kört ntfs-config och satt skrivrättigheter för externa diskar? (Jag vill minnas att man kör från  Programmenyn / systemverktyg.)

Bara att skriva igen om du har frågor :)
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 23 gånger.
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
aengel

Inlägg av aengel »

ycc skrev: Den externa disken kallas XTEND, eller hur?
Jag tror problemet är att root är ägare och grupp. Lägg dig själv som ägare och lägg disken i en grupp som du är med i själv. (Jag tror alla användare är med i gruppen "plugdev". Du kan kolla vilka grupper du är med i genom kommandot "groups pxl")

Således, prova:

sudo chown pxl:plugdev /media/XTEND
Och, som sagt, du har alltså kört ntfs-config och satt skrivrättigheter för externa diskar? (Jag vill minnas att man kör från  Programmenyn / systemverktyg.)

Bara att skriva igen om du har frågor :)

Står på jobbet just nu, men ska testa när jag kommer hem. Jo, den ska ligga under program/system, men jag kör bara ntfs-config i terminal, använder inte musen mer än nödvändigt :)

Vad gäller grupper och användare så är jag inte så haj på detta, då jag precis börjat gräva mig nedåt i kunskapens åkermarker (eller träsk, vilket som) Egentligen använder jag ju burken ensam, så jag vill ju vara en ensam ägare i en ensam grupp ;)
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Låter bra  :)

Testa "chown" kommandot ovan som alltså ändrar åtkomst-rättigheterna för disken. (I gruppen plugdev är du nog ensam användare - förutom någon systemfunktion.)

Om det fortfarande inte funkar så posta resultatet av "ls -l /media" igen, eller i alla fall den raden som beskriver disken. (Du vet att du kan markera text med musen i terminalen och sedan kopiera med ctr/shift/c ?)

Du kan ju söka på "ls command linux" eller liknande i Google så går det att hitta sidor som förklarar vad utskriften från "ls -l" betyder. Här finns t.ex.information skrivet av en medlem i detta forum:
http://bbs.linux.se/viewtopic.php?p=209 ... 0cb3156067

Strejkar det sedan fortfarande så kanske man också måste se mer i detalj vad som inte vill, prova i så fall att skapa mappar som vanlig användare och som rot och berätta vad som händer:

mkdir /media/XTND/min_testmapp
sudo mkdir /media/XTND/rot_testmapp
Du kan också prova att klicka dig in på disken med musen och se vad som händer.
:) ;)
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 23 gånger.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"