bildbehandlingsprogram
bildbehandlingsprogram
Håller väl egentligen på och provar Ubuntu fortfarande och vet inte så mycket om det än. Till min stora fasa har jag upptäckt att det inte verkar finnas ett enda vettigt bildbehandlingsprogram som funkar med Ubuntu, eller finns det något bra? Jag har provat Gimp och Pixel men inget av dessa håller måttet. Arbetar väldigt mycket med bilder så jag funderar seriöst på att dumpa ubuntu helt pga detta.
- Linus Mannervik
- Kontakt:
bildbehandlingsprogram
På vilket sätt menar du att Gimp inte "håller måttet"? Jag använder själv Gimp en del för bildbehandling och grafik av olika slag och tycker att det har det mesta jag behöver.
bildbehandlingsprogram
mja. jo. har kört photoshop. en av anledningarna att jag blev besviken på gimp är helt klart kloningsverktyget och att det verkar saknas lagningsverktyg + att jag inte fattar hur man markerar specifika färgområden och lite annat. kan vara så att jag är ovan vid programmet helt enkelt. håller på att installera wine just nu och ska testa hur det funkar.
- Retardedpope
bildbehandlingsprogram
En sak som jag saknar i gimp som jag använder mycket i photoshop är blandningsalternativ/lagerstil (verkar heta båda delar) och självklart saknar man lagningsverktyget. Har inte använt gimp så väldigt mycket, även om jag måste säga att jag blev väldigt imponerad av det med tanke på att det var gratis, men jag tyckte att photoshop var så pass mycket bättre än gimp, så jag fortsatte helt enkelt att använda photoshop. Gimp kändes dessutom mycket rörigare än photoshop.
Det finns väl inte någon som ärligt skulle kunna säga att gimp är bättre än photoshop?
I så fall skulle jag vilja höra motiveringen...
Sen vet jag inte om det är tillåtet att göra så här, men när man snackar om photoshop så associerar man automatiskt till dreamweaver, vilket leder till ytterligare en fråga så här när man sitter i ett ubuntu-forum:
Finns det något vettigt alternativ till dreamweaver för oss som hellre hade suttit i ubuntu om vi inte hade varit så beroende av våra proffs program för 10000-tals kronor (skolan betalar
)?
Jag har visserligen testat nvu, men om photoshop är dubbelt så bra som gimp, så är dreamweaver tusenfalt bättre än nvu. Att sitta i nvu känns faktiskt inte så mycket bättre än att sitta i en textredigerare och koda förhand och förhandsgranska i webbläsaren. Ok det är kanske lite smidigare att sitta i nvu, men men att kalla nvu för ett alternativ till dreamweaver känns mest absurt. Jag ska väl erkänna att jag inte har tagit mig tid att lära känna nvu mer än på ytan, så det finns säkert en hel del finesser jag har missat. (Visserligen har jag väl bara skrapat på ytan i dreamweaver också med tanke på hur många finesser det finns i dreamweaver.)
Om jag är för off-topic får ni gärna säga till
Det finns väl inte någon som ärligt skulle kunna säga att gimp är bättre än photoshop?
I så fall skulle jag vilja höra motiveringen...
Sen vet jag inte om det är tillåtet att göra så här, men när man snackar om photoshop så associerar man automatiskt till dreamweaver, vilket leder till ytterligare en fråga så här när man sitter i ett ubuntu-forum:
Finns det något vettigt alternativ till dreamweaver för oss som hellre hade suttit i ubuntu om vi inte hade varit så beroende av våra proffs program för 10000-tals kronor (skolan betalar

Jag har visserligen testat nvu, men om photoshop är dubbelt så bra som gimp, så är dreamweaver tusenfalt bättre än nvu. Att sitta i nvu känns faktiskt inte så mycket bättre än att sitta i en textredigerare och koda förhand och förhandsgranska i webbläsaren. Ok det är kanske lite smidigare att sitta i nvu, men men att kalla nvu för ett alternativ till dreamweaver känns mest absurt. Jag ska väl erkänna att jag inte har tagit mig tid att lära känna nvu mer än på ytan, så det finns säkert en hel del finesser jag har missat. (Visserligen har jag väl bara skrapat på ytan i dreamweaver också med tanke på hur många finesser det finns i dreamweaver.)
Om jag är för off-topic får ni gärna säga till

-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
bildbehandlingsprogram
quanta plus är rätt bra för webbredigering tycker jag. Hur är krita för bildhantering *funderar*
bildbehandlingsprogram
[quote="Omnius"]Har du problem med markeringar överlag, eller? Flytta markeringar kontra laget etc?[/quote]
har väl problem med det mesta när jag använder GIMP, så jag gick helt enkelt över till photoshop igen och det funkar ju ok även på linux
har väl problem med det mesta när jag använder GIMP, så jag gick helt enkelt över till photoshop igen och det funkar ju ok även på linux

-
bildbehandlingsprogram
diego:
Vilken version av Photoshop kor du i Linux? Hur har du lost sa att det fungerar bra?
Alla:
Det verktyg jag anvander klart mest i Photoshop ar "unsharp mask". Att havda att Gimps motsvarighet ens kommer i narheten av Photoshops ar ungefar som att havda att FAT16 ar likvardigt med ext3.
Vilken version av Photoshop kor du i Linux? Hur har du lost sa att det fungerar bra?
Alla:
Det verktyg jag anvander klart mest i Photoshop ar "unsharp mask". Att havda att Gimps motsvarighet ens kommer i narheten av Photoshops ar ungefar som att havda att FAT16 ar likvardigt med ext3.