vikten av att ha en separat /home?
- Xuestor
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
vikten av att ha en separat /home?
Hej!
Undrar hur stora fördelar det är med att ha /home på en egen partition?
Vad är det som samlas i /home katalogen, och vad är det exakt man sparar om man vill göra en ominstallation av resten av systemet?
Är det configfiler och skrivbordslayouter som samlas där, eller vad är det egentligen?
Mvh
Xuestor
Undrar hur stora fördelar det är med att ha /home på en egen partition?
Vad är det som samlas i /home katalogen, och vad är det exakt man sparar om man vill göra en ominstallation av resten av systemet?
Är det configfiler och skrivbordslayouter som samlas där, eller vad är det egentligen?
Mvh
Xuestor
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: vikten av att ha en separat /home?
Din egen hemkatalog (/home/username), /tmp och /var/tmp är de enda ställena du har skrivrättigheter till. För att skriva någon annanstans måste du vara root. Så allt du gör som vanlig användare, alla inställningar du gör, alla dokument du sparar o.s.v. hamnar under /home.
I stortsätt alla "personliga" inställningar sparas i din hemkatalog, d.v.s. under /home
Saker som:
Skrivborsinställningar
Browser/Firefox inställningar + plugins
Epost inställnigar .. o.s.v..
Så, om du installerar om systemet och sparar /home behöver du inte konfigurera om din epost klient eller installera om plugins till firefox..
Saker som:
Skrivborsinställningar
Browser/Firefox inställningar + plugins
Epost inställnigar .. o.s.v..
Så, om du installerar om systemet och sparar /home behöver du inte konfigurera om din epost klient eller installera om plugins till firefox..
blogg @ Gargamel.NU
- Dimi
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Om man installerar en till hårddisk i systemet. Hur gör man då för att den ska hamna under home? Så att man får skrivrättigheter till den
En nackdel med en /home är att visst hårddiskutrymme inte blir utnyttjat.
Om / är på 10GB och en Ubuntu är 3GB så ligger 7GB outnyttjat.
Har man en 500GB hårddisk, så är väl det inte så noga antar jag.
Glömde en sak.Xuestor skrev: Vad är det som samlas i /home katalogen, och vad är det exakt man sparar om man vill göra en ominstallation av resten av systemet?
Personlig konfiguration (alltså sånt som enbart påverkar din användare) hamnar i regel i /home
Konfigurationer som är systemvida (alltså som påverkar alla användare) hamnar i regel i /etc
så om det är något speciellt program/daemon som du installerat (typ, web server, mail server..o.v.s.) så kan det vara bra att ta en backup på dessa konfigurationsfiler, de kommer alltså inte ligga i /home
blogg @ Gargamel.NU
Lägg den i en katalog i den hemkatalog, enklast.Dimi skrev: Om man installerar en till hårddisk i systemet. Hur gör man då för att den ska hamna under home? Så att man får skrivrättigheter till den
Skapa en katalog arkiv.
Mounta disken till /home/dinuser/arkiv
Finns några trådar som berör det i forumet.
- Xuestor
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ok, matnyttig information detta
Jag tackar så mycket för alla svar, och ni får hemskt gärna fylla på mera.
Hur är det om man har en /home som man har haft i, säg, 5 år, finns det risk för att denna blir långsam och trött, så att man iaf måste formatera den då och då?

Hur är det om man har en /home som man har haft i, säg, 5 år, finns det risk för att denna blir långsam och trött, så att man iaf måste formatera den då och då?
Nu kommer vi in på god partionerings/planerings diskution iställetHR skrev: En nackdel med en /home är att visst hårddiskutrymme inte blir utnyttjat.

Behöver man inte mer än 3GB för / så förstår jag inte varför man skall dedikera 10G....
Men det är väl en vanesak, själv brukar jag ha / så liten som möjligt och va /home och /var på egna paritioner.
Dessutom brukar jag nyttja LVM för att kunna utöka/minska dessa filsystem allteftersom behovet förändras...
blogg @ Gargamel.NU
Normalt behöver man inte formatera om den eller defragmentera den, detta beror ju i.o.f.s. filsystem du använder.Xuestor skrev: Ok, matnyttig information dettaJag tackar så mycket för alla svar, och ni får hemskt gärna fylla på mera.
Ext3 filsystemet sköter sig väldigt bra så länge det finns lite ledigt utrymme på den, säg kanske 10% (nu kommer säkert någon rätta mig, och det är OK

blogg @ Gargamel.NU
Jojo, men du vill väl uppgradera någon gång?Barre skrev:Nu kommer vi in på god partionerings/planerings diskution iställetHR skrev: En nackdel med en /home är att visst hårddiskutrymme inte blir utnyttjat.
Behöver man inte mer än 3GB för / så förstår jag inte varför man skall dedikera 10G....
Men det är väl en vanesak, själv brukar jag ha / så liten som möjligt och va /home och /var på egna paritioner.
Dessutom brukar jag nyttja LVM för att kunna utöka/minska dessa filsystem allteftersom behovet förändras...
Alltså förra var på över 800 MB, så snåla inte för mycket.