GNOME eller KDE?

Användarvisningsbild
upnorth

SV: GNOME eller KDE?

Inlägg av upnorth »

För att komma med lite matnyttiga länkar till alla som är lika förvirrade som jag själv  ;D

GNOME officiell hemsida:
http://www.gnome.org/
GNOME på wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/GNOME
http://en.wikipedia.org/wiki/GNOME

KDE officiell hemsida:
http://kde.org/
KDE på wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/KDE
http://en.wikipedia.org/wiki/Kde

Jag har tidigare suttit med Slackware och openSUSE hos min far som kör KDE, pillade inte så mycket själv då men jag tyckte att gränssnittet var rörigt och att det påminnde mycket om Windows (tycker jag fortfarande, och det är inte så kul).

När jag gick över till -buntu för några veckor sedan har jag bara kört KDE någon enstaka gång, annars har det varit Gnome med olika fönsterhanterare mest för att prova på.

Jag tycker helt klart att Gnome är den fräshare av de två, samtidigt som KDE känns mer öppen och lättillgänglig.
Det jag har problem med att förstå är vilka styrkor funktionsmässigt de båda har.

På wikipedia listas olika tekniker som används vilket delvis besvarar några frågor, men finns det någon speciell TYP av användare som har större fördelar av att använda det ena eller det andra?

För att komma till poängen, hittills förerdar jag Gnome!
Senast redigerad av 1 upnorth, redigerad totalt 18 gånger.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Milky skrev: Testa båda och se vad du gillar bäst.

För övrigt så suger GNOME. Ta vad som helst förutom GNOME...  :-\
Och detta har du fakta på? ;)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Milky

Inlägg av Milky »

Hund skrev:

Yep, GNOME suger. Där har du beviset.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Milky skrev:
Hund skrev:

Yep, GNOME suger.
Det lär väl finnas en grund för din personliga åsikt om detta? :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Rag3Rac3r
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av Rag3Rac3r »

Gnome med massa ögongodis ^^
Natural laws have no pity ~~ Quis custodiet ipsos custodes?
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

en serverinstallation med bara terminal ska're va'.  8)

Nej men skämt åsido, varför diskutera överhuvudtaget? In och installera så många möjliga skrivbordsmiljöer och fönsterhanterare som möjligt med er, pojkar och flickor.

Prova allt, lek runt, och välj sen, eller välj inte alls, utan blanda lite beroende på vad du känner för! Väljer du en speciell, så lär dig gärna så mycket som möjligt om den miljön, och bidra själv med saker du tycker fattas... Möjligheterna är oändliga, och det finns lika många åsikter, smaker och preferenser som sandkorn på valfri strand i Thailand. Det är  väl därför vi alla har "fastnat" här i Ubuntu/Linux/GNU!!?!  8)
Milky

Inlägg av Milky »

Jag gillar inte hur GNOME gömmer undan och tar bort funktionalitet för att det ska se simpelt ut, vilket är en väldigt dålig ursäkt för att vara lat. Det är väl mest det jag inte gillar. KDE å andra sidan kanske tänker mindre på hur alla menyer och liknande presenteras. GNOME tycker jag däremot ser väldigt mycket bättre ut än KDE, och det är mycket lättare att ändra teman osv. Rent funktionsmässigt så är dock KDE överlägset GNOME, och innehållet är väl ändå viktigare än utseendet? ;)

Om man vill ha ett "simpelt" gränssnitt kan man ju lika gärna använda bara en Window Manager.
Senast redigerad av 1 Milky, redigerad totalt 19 gånger.
Användarvisningsbild
lokpest

Inlägg av lokpest »

Milky skrev: Jag gillar inte hur GNOME gömmer undan och tar bort funktionalitet för att det ska se simpelt ut, vilket är en väldigt dålig ursäkt för att vara lat. Det är väl mest det jag inte gillar. KDE å andra sidan kanske tänker mindre på hur alla menyer och liknande presenteras. GNOME tycker jag däremot ser väldigt mycket bättre ut än KDE, och det är mycket lättare att ändra teman osv. Rent funktionsmässigt så är dock KDE överlägset GNOME, och innehållet är väl ändå viktigare än utseendet? ;)
"KDE låter dig göra alla inställningar själv medan GNOME redan har det inställt så som dom "vet" att du vill ha det"  ;)
they may take our code, but they'll never take... OUR FREEDOM!
Milky

Inlägg av Milky »

lokpest skrev: "KDE låter dig göra alla inställningar själv medan GNOME redan det inställt så som dom "vet" att du vill ha det"  ;)
Hmm... låter som något annat:
"Linux låter dig göra alla inställningar själv medan Windows redan det inställt så som dom "vet" att du vill ha det" ;)
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Milky skrev:
lokpest skrev: "KDE låter dig göra alla inställningar själv medan GNOME redan det inställt så som dom "vet" att du vill ha det"  ;)
Hmm... låter som något annat:
"Linux låter dig göra alla inställningar själv medan Windows redan det inställt så som dom "vet" att du vill ha det" ;)
Tja, annars brukar ju kde liknas med windows för att det finns så mycket att ställa in grafiskt, medan mac os har "sane defaults" som gnome.

Eller tidigare gällde främst att i windows så går det att ställa in allt, i linux så kan du ändra koden och få den att göra som du vill.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
ExxonE

Inlägg av ExxonE »

Jag säger bara att K i KDE står ju inte för samma sak som G gör i GNOME, sen kan man tycka vad man vill.
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Jag kör gnome, men använder mest kde-program som amarok, soundkonverter, k3b och ktorrent. Hur är det med minnesanvändningen? Vilken miljö drar mest?
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

axel112 skrev: Hur är det med minnesanvändningen? Vilken miljö drar mest?
Det som drar mest minne är att starta kdeprogram i gnome. Tätt följt av att starta gnomeprogram i kde.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Inte blir man klokare av den här diskussionen... ???
Okänd

Inlägg av Okänd »

KDE: Så tänk på vad du vill ha, Amarok, Ktorrent, k3b, ksnapshot, Kplayer, K9Copy.........

Gnome: Exaile, Deluge, Brasero, mplayer.......

Det är väl så man får tänka egentligen...
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Zinden skrev: KDE: Så tänk på vad du vill ha, Amarok, Ktorrent, k3b, ksnapshot, Kplayer, K9Copy.........

Gnome: Exaile, Deluge, Brasero, mplayer.......

Det är väl så man får tänka egentligen...
Men vi som är nya vet ju inte vad vi vill ha :P
Har man erfarenhet av båda lägren har man väl favoriter, men det har ju inte många här på forumet.

Finns det faktiskt inga specifika fördelar med att välja det ena eller det andra?

Det låter ju som om att programmen fungerar på olika sätt, men kan någon förklara det lite närmare isåfall?
Skiljer de sig i fråga om kompatibilitet med hårdvara?
Vad menas egentligen med att ett program är utvecklat för KDE eller Gnome, vilka praktiska konsekvenser har det för användaren?

Många frågor, men hittills kan jag inte se några skillnader mellan de båda än gränssnitt och att de har olika program som klarar samma saker...
Okänd

Inlägg av Okänd »

KDE: har katapult, super snabb start av olika program, tex för Amarok m.m.
Kan starta om KDE och alltid ha Amarok på. Amarok har fler funktioner än tex Exaile.

Gnome: Har tex Synaptic som standard för installera program, tar alltid med beroenden. KDE kör med adept, tar inte med beroenden om du tar hem en deb fil. Men istället är adept-hanteraren bra mycket fullare av program man kan installera från start.

Listan kan bli hur lång som helst......
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Att hålla på att säga att saker och ting suger utan att ge mer konkreta exempel på vad det är som gör det dåligt. är så grovt jävla löjligt. Lägg ner med sånt där skit!

Det enda som jag kan säga att jag inte gillar med Gnome på rak arm är deras renderingstid på skrivbordsbakgrunden.
Tycker Gnome är mer inovativt.

KDE känns som sagt så likt Windows, deras kontrollpanel-likelse och alla K:n överallt. Nä skojja om K:en men jag gillar inte överskådligheten i KDE. Känns passé...
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Milky

Inlägg av Milky »

Daniel Holm skrev: KDE känns som sagt så likt Windows, deras kontrollpanel-likelse och alla K:n överallt. Nä skojja om K:en men jag gillar inte överskådligheten i KDE. Känns passé...
Jag håller med om att det känns klumpigt att behöva starta en kontrollpanel bara för att ändra muspekartemat, och det funkar rätt bra i GNOME med menysystemet på det sättet, men en kontrollpanel är mycket smidigare om man vill ändra fler saker. Jag tycker att XFCE gör detta bäst (och jag tycker för övrigt att XFCE är bättre än både KDE och GNOME), då man får välja om man vill starta "kontrollpanelen" eller om man bara vill ändra en specifik inställning:

[img width=606 height=553]http://www.free-bees.co.uk/images/artic ... ttings.png[/img]

[img width=509 height=405]http://lunapark6.com/wp-content/uploads ... anager.jpg[/img]
Senast redigerad av 1 Milky, redigerad totalt 19 gånger.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Angående menyer gillar jag att Gnome använder 3 huvudmenyer istället för 1, det går snabbare liksom... färre steg totalt för att starta ett program alltså.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"