Spela filmer i vlc som standard?
Spela filmer i vlc som standard?
När jag dubbelklickar på en film så startar den i Totem. Vad ska jag göra för att den ska starta i vlc istället? Lite jobbigt att behöva högerklicka och välja "öppna med vlc..." varenda gång.
Använder ubuntu 7.04 btw
Använder ubuntu 7.04 btw
Senast redigerad av 1 clomp, redigerad totalt 18 gånger.
Nvidia Geforce 7050PV
SV: Spela filmer i vlc som standard?
Högerklicka på filmfilen, välj egenskaper, sedan fliken öppna med och klicka i VLC.
Nybliven nörd!
Tack!
Som vanligt är det så pass enkelt att man inte har tänkt på det...
Som vanligt är det så pass enkelt att man inte har tänkt på det...

Nvidia Geforce 7050PV
Ja, men alltså linux är ju lite skumt: vissa saker är mycket lättare än i windows medan andra saker är sjukt krångliga - men vat liksom aldriv vad som gäller...
Nybliven nörd!
Eller så är det Windows som är skumt, och Windows som är tvärtom!mannealm skrev: Ja, men alltså linux är ju lite skumt: vissa saker är mycket lättare än i windows medan andra saker är sjukt krångliga - men vat liksom aldriv vad som gäller...

Men det är ju mycket svårare, och krångligare, att få allting att fungera i Linux. Vad gäller själva användandet så håller jag med om att Ubuntu är mycket trevligt, men är man inte superslängd på terminaler så kommer ju inte användarvändligheten ens i närheten av windows, än så länge i alla fall...
Nybliven nörd!
Hur lång tid tod det för dig att lära dig allt du kan i Windows?mannealm skrev: Men det är ju mycket svårare, och krångligare, att få allting att fungera i Linux. Vad gäller själva användandet så håller jag med om att Ubuntu är mycket trevligt, men är man inte superslängd på terminaler så kommer ju inte användarvändligheten ens i närheten av windows, än så länge i alla fall...

Men behöver inte använda terminalen om man inte vill. Men det efektiviserar och underlättar arbetet för det mesta om man använder sig av terminelen.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Jag blir helt tokig på windows när jag blir tvungen att använda det, eller installera det.
Klicka på ikoner o menyer kan jag fatta, men sen så är man helt vilse.
Först e de antivirus som skall installeras, men var hittar man det, sen skall ett dussin tjänster stängas av för att säkra upp något. Funkar inte grafikkortet eller ljudet så blir de en evig jakt på o få hjälp (slutar oftast med att man får leta reda på drivrutiner mm själv). Sen vill man ha ett program så börjar ett evigt sökande efter ett program som e gratis (om man inte vill punga ut med pengar eller bryta mot lagen). Så som andra sagt, det är relativt egentligen.
Klicka på ikoner o menyer kan jag fatta, men sen så är man helt vilse.
Först e de antivirus som skall installeras, men var hittar man det, sen skall ett dussin tjänster stängas av för att säkra upp något. Funkar inte grafikkortet eller ljudet så blir de en evig jakt på o få hjälp (slutar oftast med att man får leta reda på drivrutiner mm själv). Sen vill man ha ett program så börjar ett evigt sökande efter ett program som e gratis (om man inte vill punga ut med pengar eller bryta mot lagen). Så som andra sagt, det är relativt egentligen.

Abusus non tollit usum
Problemet du upplever är väl att du kan ändra och ställa in saker i Ubuntu som är helt låsta i Windows, vilket kanske gör att det upplevs som komplicerat. Det som bara kräver en del tid i terminalen och kanske några inställningsfiler i Ubuntu kräver ofta en massa rätt avancerade kunskaper i Windows, sådant en normal användare inte är avsedd att mecka med.mannealm skrev: Men det är ju mycket svårare, och krångligare, att få allting att fungera i Linux. Vad gäller själva användandet så håller jag med om att Ubuntu är mycket trevligt, men är man inte superslängd på terminaler så kommer ju inte användarvändligheten ens i närheten av windows, än så länge i alla fall...
Många nybörjare hänger ju i Experimentverkstaden tillexempel, vilket rätt tydligt förklarar svårighetsgraden. Det är ju som om man skulle ha varit betatestare för Aero Glass...
Sedan är ju mycket hårdvara endast anpassad till Windows från fabrik vilket innebär att man måste köra på hemsnickrade drivrutiner till Ubuntu. Det kommer ju mer och mer officiell programvara och dokumentation avsedd för linux, men nybörjare av Ubuntu lär nog uppleva lite bök av det ett tag fram över ändå.
Själv stör jag mig allra mest på att jag har en speldator som inte kan köra de senaste spelen för PC på längre, men det står jag ut med...