Bootmanager och inloggníng.

Användarvisningsbild
aengel
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Bootmanager och inloggníng.

Inlägg av aengel »

Hallå där alla.
Jag är en smula ny här på området och lade in Ubuntu FF i förrgår. Jag skulle vilja veta om någon skulle kunna hjälpa mig med lite problem som jag har.

Problem och problem... Småsaker jag vill ha utförda iallafall :)

Eftersom flickvännen inte är lika vänligt inställd till linux som jag är så har jag windows kvar. Jag skulle också, för att underlätta lite för henne vilja att windows stod högst upp, som default, i bootmanagern.

Jag skulle väen vilja veta om det är möjligt att konfigurera så att jag kan komma in i ubuntu utan någon form av inloggning. Jag vet att det inte är att rekommendera, men det skulle underlätta lite nu till en början, medans man ändå försöker bena ut saker och ting.

I övrigt verkar detta vara en fin release, kanske mest på grund av att det verkar vara en bra gemenskap bland användarna.

Tjo!
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

SV: Bootmanager och inloggníng.

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

Hej aengel, och välkommen till Ubuntu!

Jodå, det går att fixa till så att Windows står som standardval vid uppstart:
  • Öppna ett terminalfönster
  • Gör en backupkopia på din konfigurationsfil för Grub (bootmanagern), skriv: sudo cp /boot/grub/menu.lst ~/.grubmenu.lst ... Nu har du en kopia av originalfilen i din hem-mapp ifall något skulle vara fel.
  • Öppna konfigurationsfilen: sudo gedit /boot/grub/menu.lst
  • Scrolla längst ner i dokumentet så ser du alla poster som finns med som val vid uppstarten. Räkna hur många det är (antalet title), och kolla vilken title i ordningen som är Windows-posten. Scrolla upp igen i dokumentet, och leta efter ett alternativ som heter default=0. Ändra nollan till den siffra som motsvarar Windows plats i title-listan längst ner i dokumentet (Man börjar räkna på 0, så om Windows var det 7:e alternativet så skriver du default=6)
  • Du kan även ändra tiden det tar för grub att autostarta standardalternativet, det gör du genom att ändra siffran efter timeout. Från början står det timeout=10.
  • Tryck "Spara", och starta om datorn och se om alternativen ändrats!
Det finns ett program som heter GrubEd som gör just de här ändringarna i en halvgrafisk miljö, men ärligt talat så är installationen av programmet inte mindre avancerat än att bara göra ändringarna själv...  :)

Lycka till, och tveka inte att fråga om det skulle vara något mer!
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jag kör Gnome, där väljer man
System / administration / inlogningsfönster / säkerhet /aktivera automatisk inloggning
så behöver man inte logga in vid varje uppstart.  :)
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
aengel
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av aengel »

Ah, tack för snabba svar. nu ska det fixas så snart jag kommer ifrån jobbet ;)

Det är förresten ingen som har ett bra sätt att få en HP F370 (F300 series) skrivare+scanner att fungera smärtfritt? Skrivaren fungerar bra, men jag har läst att scanner ska erbjuda lite av ett problem :/
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jag tror du kanske skall starta en egen tråd i hårdvaruforum, med en titel i tråden som beskriver skannern och ev. problem  :) Bara att fråga vidare  ;)
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/board,26.0.html
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"