Din session varade mindre än tio sekunder - felmeddelande!

Användarvisningsbild
prafjessor
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Din session varade mindre än tio sekunder - felmeddelande!

Inlägg av prafjessor »

Försöker logga in, men innan skrivbordet hunnit ladda loggas jag ut. Försöker igen, men då kommer följande meddelande upp: "Din session varade mindre än 10 sekunder. Om du inte loggade ut själv kan detta innebära att det finns ett problem med installationen eller att du kan ha slut på diskutrymme. Försök att logga in med en av de felsäkra sessionerna för att se om du kan åtgärga problemet."

Så blir det varje gång. Slut på diskutrymme har jag inte, men vad är det då som är fel? Har inte gjort nåt särskilt sista timmarna: försökt installera rtorrent, gett upp med det, installerat wine + utorrent istället, bytt paneler, bytt lite teckensnitt, mm...

Någon som vet? det finns detaljer till felmeddelandet, men klipp och klistra funkar inte...
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

SV: Din session varade mindre än tio sekunder - felmeddelande!

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

förmodligen så kan inte X.org starta (grafiken krånglar). Har du ett 3D-grafikkort som du installerat drivisar till?
Användarvisningsbild
prafjessor

Inlägg av prafjessor »

inAbsurdum skrev: förmodligen så kan inte X.org starta (grafiken krånglar). Har du ett 3D-grafikkort som du installerat drivisar till?
Nej, har inget 3d-kort.

Början på felmeddelandet ser ut så här:

/etc/gdm/PreSession/Default: Registering your session with wtmp and utmp
/etc/gdm/PreSession/Default: running: /usr/X11R6/bin/sessreg -a -w /var/log/wtmp -u /var/run/utmp -x "/var/lib/gdm/:0.Xservers" -h "" -l ":0" "daniel"
/etc/gdm/Xsession: Beginning session setup...
SESSION_MANAGER=local/daniel-desktop:/tmp/.ICE-unix/5232
F\u00f6nsterhanterarvarning: "" som hittades i konfigurationsdatabasen \u00e4r inte ett giltigt v\u00e4rde f\u00f6r tangentbindningen "toggle_shaded"
Initializing gnome-mount extension
Kan inte \u00f6ppna desktop-filen file:///home/daniel/Desktop/nautilus.desktop f\u00f6r panelstartaren: Filen eller katalogen finns inte
Kan inte \u00f6ppna desktop-filen file:///home/daniel/Desktop/%C2%B5Torrent.desktop f\u00f6r panelstartaren: Filen eller katalogen finns inte

(gnome-power-manager:5308): GnomeUI-WARNING **: While connecting to session manager:
IO error occured opening connection.

(gnome-cups-icon:5309): GnomeUI-WARNING **: While connecting to session manager:

(update-notifier:5310): GnomeUI-WARNING **: While connecting to session manager:

Säger det någon någonting?

Edit: Jag loggas ut hela tiden... nu får jag detta meddelande: "Nautilus kan inte användas nu, eftersom det kom ett oväntat fel från Bonobo när den skulle hitta fabriken. Om du dödar bonobo-activation-server och startar om Nautilus kanske problemet löser sig."

eh, vad är bonobo?
Senast redigerad av 1 prafjessor, redigerad totalt 18 gånger.
Användarvisningsbild
prafjessor

Inlägg av prafjessor »

Ok, det verkar vara nåt fel i Gnome iaf, för när jag installerar XFCE så sker inloggning och användande felfritt. Kan man ominstallera Gnome på något sätt? ???
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"