Gnome vs KDE

Avos

Gnome vs KDE

Inlägg av Avos »

Jag försöker sätta ett backup program på ubuntu 7:an. Backup-programmet Keep gillar inte Gnome, det vill ha KDE. Följer KDE med ubuntun ? Verkar inte så; är 7:an den som kallas kubuntu ?
Vad är bra/dåligt med KDE ? Är det bara att ladda ned och sparka igång ?
Användarvisningsbild
Victor
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

SV: Gnome vs KDE

Inlägg av Victor »

KDE är en skrivbordsmiljö som skilljer sig lite gentemor Gnome som också är en skrivbordsmiljö.

GNOME är den miljö som följer med Ubuntu och i Kubuntu har de KDE som standard. Alla versioner (ubuntu,kubuntu,edubuntu,xubuntu) är samma operativsystem i grund och botten men de har olika skrivbordsmiljöer och därmed följer lite andra program med beroende på vilken av dem du installerar.

Vanligtvis så brukar KDE-program fungera i gnome och tvärtom, men ibland kan det bli knas. Dock vet jag inte så mkt vad som händer då det aldrig inträffat mig.

Den sista frågan:
Avos skrev: Vad är bra/dåligt med KDE ? Är det bara att ladda ned och sparka igång ?
kan du söka här på forumet och få en massa bra svar då frågan har tagits upp otaliga gånger. Förmodligen kan du få svar på de andra frågorna som jag försökte besvara bara genom att surfa på detta forum med!

Ha en fortsatt trevlig dag och hoppas detta svar duger åt dig ;) annars  får någon annan komma in och svara istället ;)

/victor
// So long, and thank you for all the fish

"Your Ubuntu User number is # 10448"
Användarvisningsbild
Prometheus
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Prometheus »

Kanske är det här något du kan använda: sbackup, http://sbackup.sourceforge.net/HomePage
Finns i förråden tror jag, sök och installera med Synaptic :) Jag kör det, har dock aldrig gjort någon återställning med det.
/ Mattias från designbilder.se
mannealm

Inlägg av mannealm »

Är inte KDE bara en dålig windowskopia?

Jag tycker att gnome känns mer linux på nåt sätt....
Nybliven nörd!
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

mannealm skrev: Är inte KDE bara en dålig windowskopia?

Ge KDE ett försök och du kommer inse att det har rätt mycket att erbjuda. ;)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

Jag håller med kde är inte på något sätt en dålig skrivbordsmiljö jag har själv använt kde massor
även xfce och gnome är riktigt bra skrivbordsmiljöer. Kör just nu gnome och är rätt så nöjd med
det. När det gäller att anpassa hur skrivbordet ser ut så är kde helt klart överlägset på
det området. Gnome och xfce är väldigt stil rena fönsterhanterare som går att anpassa till
en viss del.Vill man ha en snygg miljö med en massa krims krams runt omkring så är kde det perfekta
valet. Och kde är något som kan locka windows användare till att börja använda linux.. En av orsakerna till att
jag började med kde var just det att man känner igen sig som van windows användare.. Måste dock erkänna att jag
idag känner mig helt vilsen när det gäller windows
Hund skrev:
mannealm skrev: Är inte KDE bara en dålig windowskopia?

Ge KDE ett försök och du kommer inse att det har rätt mycket att erbjuda. ;)
Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"